El Festival Internacional de Fotoperiodisme de Perpinyà homenatjarà la periodista russa assassinada Anna Politkòvskaia
Arriba a la seva 19a edició
El Festival Internacional de Fotoperiodisme de Perpinyà, Visa pour l'image, ha decidit dedicar la seva 19a edició a la periodista russa assassinada Anna Politkòvskaia 'per no oblidar' i 'per continuar aquest combat per la veritat' segons ha explicat el director artístic del festival, Jean François Leroy. Durant l'acte de presentació d'aquesta edició que s'ha fet aquest dijous a Perpinyà i al qual també ha participat, entre altres, l'alcalde de la ciutat, Jean Paul Alduy, Leroy ha dit que considera que l'anunci fet pel Kremlin de la detenció de deu persones relacionades amb el cas és 'una cortina de fum' i que 'els culpables estan sempre el carrer'.
Per això, ha anunciat que cada nit, aprofitant les vetllades de projeccions que es faran al 'Campo Santo', l'antic cementiri de la Catedral de Sant Joan, es farà un acte d'homenatge a la periodista. Així, cada participant al festival rebrà també un pin, editat per l'ONG 'Reporters sense frontera', en el qual es pot veure el retrat de la periodista assassinada i llegir el lema 'justice for Anna!'.Autora de diversos articles i llibres sobre la guerra de Txetxènia i el règim de Putin, Anna Politkòvskaia estava a punt de publicar una extens reportatge sobre la tortura a Txetxènia quan, el 7 d'octubre del 2006, va ser trobada morta a trets a baix de casa seva.
L'alcalde de Perpinyà, Jean Paul Alduy, que com Leroy lluïa el pin d'homenatge a Anna Politkòvskaia a la solapa de la seva americana, ha dit que el festival 'Visa' és 'un moment militant per la defensa d'una professió essencial a l'exercici de la democràcia, la llibertat de la premsa en tots els horitzons del planeta'.
En aquest sentit, Alduy ha dit que s'han encarregat més de 3.000 pins, que s'espera que molta gent porti amb motiu del festival, 'per testimoniar la nostra solidaritat amb aquesta dona coratjosa que ha pagat amb la seva vida el fet de dir el que sabia, el que havia sentit i que era molt lluny de les versions oficials que es donaven aquí o allà'.
Pel que fa a la programació del festival, Leroy ha dit que aquesta edició 'no hauria de decebre pel que fa a la qualitat', tant pel que fa a les exposicions com per les projeccions durant les vetllades. Així, s'ha mostrat 'sorprès' de llegir en alguns mitjans de comunicació diverses critiques prèvies que no es corresponen a la realitat. En aquest sentit, ha aconsellat els periodistes i comentaristes de 'mirar-se bé el programa', tant de les exposicions com de les vetllades 'abans de jutjar el contingut'.
Dit això, Leroy ha destacat tres moments de la programació d'aquest any, que considera 'excepcionals'. En primer lloc, la creació i la presentació a Perpinyà d'una nova agencia de fotografia impulsada per nou fotoreporters, molts dels quals s'han coneguts i fet famosos a 'Visa pour l'image', entre els quals hi ha el mallorquí, Pep Bonet.
En segon lloc, Leroy ha ressaltat la donació d'una col·lecció de fotografies a la ciutat de Perpinyà de la qual no ha volgut donar més detall, reservant així la sorpresa per al dissabte 8 de setembre, dia de la cloenda de les vetllades.
Finalment, cal remarcar la trentena d'exposicions que es podran visitar gratuïtament a partir d'aquest cap de setmana. El director artístic ha dit que, malgrat la presència d'algunes imatges molt dures com ara el reportatge de Johan Stanmeyer sobre la malària, o de Carolyn Cole sobre nens confrontats a la guerra o a catàstrofes naturals, 'hi haurà aquest any molt menys exposicions violentes que de costum'.
Tot i això, Leroy ha volgut destacar l'últim treball d'Ian Berry, fotògraf de Magnum Photos (la mítica agència fundada, entre altres, per Robert Capa i que celebra aquest any el seu seixantè aniversari) que als 73 anys va marxar a Ghana per fer un reportatge sobre l'explotació dels infants.
'Va sentir a parlar d'una història d'infants esclaus a Ghana al mes de febrer i ha pres la seva petit màquina de fotografiar, tot sol, com un gran, i va marxar durant quinze dies a aquest poble de pescadors a Ghana. Ha tornat amb una historia increïble, que no s'ha publicat, i va voler presentar-la en exclusiva a 'Visa'. Així demostra que un fotògraf com Ian Berry pot encara contar historia amb molt de talent', ha explicat Leroy.
Una vegada més Leroy ha denunciat el que anomena la 'peopleització' de la informació i la premsa que, segons ell, 'no s'interessa pel que passa a l'Iraq o al Darfur, però es preocupa dels 'mitxelins' presidencials'. En aquest sentit, també s'ha mostrat crític amb alguns fotògrafs amb 'absència d'imaginació', dient que molts d'ells no saben parlar dels problemes de la gent altrament que fent retrats.
'Si analitzem l'evolució del fotoperiodisme des de fa 20 anys, jo diria que el numèric ha fet que veig cada vegada més gent que fa fotografia i cada vegada menys fotògrafs. No és perquè tens l'últim aparell autofocus que tens un ull. Cal talent, cal un ull que mira i avui potser hem de preguntar-nos, que vol dir ser fotoperiodista?, i, com s'explica una història?' ha reblat Leroy.