
Mas-Colell i Castells coincideixen en afirmar que Espanya ens aboca a la misèria
Coincideixen en afirmar que Espanya vol frenar el creixement econòmic de Catalunya i defensen la necessitat d'augmentar el poder polític de Catalunya
Barcelona (ACN).- Els consellers d'Economia, Andreu Mas-Colell i Antoni Castells, han coincidit a dir que la crisi amb Espanya és fruit d'una lluita de poder polític però també de competència econòmica. Mas-Colell ha dit que el centralisme de Madrid no pot tolerar que el ''motor de l'economia estigui a la perifèria'', mentre Castells ha defensat que la ''dinàmica del poder polític'' de Madrid és ''impedir una Catalunya forta políticament i econòmicament''. En la presentació de l'últim llibre del president de l'Ateneu Barcelonès, l'economista Francesc Cabana, 'Espanya, un pes feixuc', els dos polítics han reclamat més poder polític per salvar el poder econòmic.
Comparteix
TweetEtiquetes
El conselelr Mas-Colell, ha afirmat que el conflicte amb Espanya no és només econòmic sinó que té una arrel de caràcter polític. Però a més d'aquest conflicte polític hi ha un conflicte de caràcter econòmic que s'articula per una banda a través del dèficit fiscal i per altra banda del centralisme econòmic. Mas-Colell el centralisme es el que ens limita més, inclús més que el dèficit fiscal, i ha definit ''el centralisme normatiu, la passió per una uniformitat definida des del centre'' com el factor més rellevant dels obstacles per al desenvolupament de Catalunya. Per Mas-Colell el problema, ha dit, no és la transferència excessiva de recursos –dèficit fiscal- sinó que el problema és que ''anem frenats'' per aquest centralisme, i ha afegit que aquest centralisme espanyol defensa que el motor no pot estar a la perifèria. El futur econòmic de Catalunya ''està en perill'' i per això des del Govern es defensa un estat propi. ''Sense poder polític no tindrem poder econòmic'', ha conclòs.
Per Castells Espanya és una construcció de matriu castellana que no accepta compartir el poder polític i es nega a acceptar la diversitat.
Per a Castells aquesta relació entre poder polític i poder econòmic explica el renaixement del catalanisme com a corrent política que té dos eixos d'actuació: obtenir autogovern i transformar el poder espanyol.
La dinàmica del poder espanyol és en primer lloc impedir una Catalunya forta políticament i econòmicament i en segon lloc fer de Madrid una potència econòmica. Vist des d'avui, a propòsit d'aquestes dinàmiques, es constata el fracàs de la teoria del catalanisme polític de voler canviar l'estat espanyol.
L'exconseller ha recordat que ell, amb el Govern de Maragall, ho van intentar i varem fracassar. La sentència del Tribunal Constitucional han tancat definitivament aquest projecte de canviar Espanya des de Catalunya, Això ha quedat ''meridianament clar'', ha dit Castells.
Castells ha citat l'eix de rivalitat de les ciutats de Madrid i Barcelona com la manifestació d'aquesta lluita del poder polític entre Catalunya i Espanya.
El factor Madrid és uns dels obstacles que fan difícil el federalisme a l'estat espanyol. A Espanya hi havia un cert equilibri mentre el poder econòmic estava a Barcelona però això es trenca amb el període democràtic quan Madrid es converteix amb un poder econòmic gràcies a les privatitzacions de les grans empreses públiques.
Francesc Cabana es demana perquè Espanya sigui Espanya, Catalunya ha de deixar de ser Catalunya ?
En la seva intervenció, Cabana ha defensat que el llibre no es un llibre polític sinó que es un llibre econòmic que explica un memorial de greuges que ha viscut Catalunya en relació amb Espanya, especialment els últims 120 anys.