Participacions preferents: mala praxis i manca d'ètica
El Síndic de Greuges reclama que es retornin els diners de les preferents en determinats casos de vulneració "flagrant" de drets
El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha reclamat que es retornin els diners per la compra de participacions preferents en els casos en que després d'un sistema arbitral es constata que hi ha hagut una vulneració "flagrant" dels drets, concretament pel que fa a gent gran i persones amb discapacitat. Ribó ha criticat la "mala praxis" i la "manca d'ètica" en la comercialització d'aquest producte. El Síndic va iniciar una investigació arran de les nombroses queixes i consultes rebudes i ha conclòs amb un seguit de suggeriments que ha fet arribar a les administracions, entitats financeres, organismes supervisors i el Defensor del Poble espanyol. De fet, moltes sucursals de La Caixa han estat empaperades amb reclamacions anònimes sobre les preferents en els últims mesos.
Comparteix
TweetEtiquetes
El Síndic ha considerat que s'ha destinat un producte com les preferents a un públic no especialitzat i que hi ha hagut casos concrets "amb mancances d'informació i d'altres irregularitats a l'hora de subscriure el contracte".
Davant d'aquesta situació, Ribó ha recomanat que s'estableixi un sistema arbitral gratuït per als casos més flagrants, especialment pel que fa a persones d'edat avançada amb coneixements financers nuls o persones amb discapacitat. També ha reclamat eliminar les males pràctiques comercials i considera que la manera de fer-ho és incorporant la dimensió ètica en els bancs i les entitats financeres.
Bancs i Caixes, la paella pel mànec i sense control real
Ha recomanat informar els consumidors "de manera detallada, completa i comprensible" de tal manera que el client tingui ple coneixement sobre el producte que està adquirint. En aquest sentit, ha considerat que cal aprovar un codi de bones pràctiques en la comercialització de productes financers i d'estalvi i que el compliment d'aquest codi sigui supervisat per una comissió de control integrada per representants de l'administració i el sector financer.
Ha afegit que cal aprofundir en el control de la comercialització dels productes financers de tal manera que no només es tinguin en compte els aspectes legals sinó també a qui va dirigit un determinat producte.
L’Agència Catalana de Consum desapareguda en l’estafa de les preferents
A més, ha proposat especialitzar l'Agència Catalana de Consum (ACC) en el sector bancari i financer perquè considera que no es pot limitar a intervenir quan ja s'ha comès una irregularitat sinó que cal que adopti mecanismes que li permetin intervenir amb anterioritat. Per últim, considera necessari promoure serveis de defensa del client independents i proactius.
Bancs i Caixes, cobrar de l’erari públic sense haver de rendir comptes i imposar les seves normes
En la seva actuació, el Síndic també fa una reflexió sobre la naturalesa dels serveis que presten els bancs i el paper que està jugant l'administració pública en aquest sector "al qual auxilia i dóna suport amb nombrosos recursos públics". Planteja que els serveis financers i d'assegurances també són en part d'interès general i haurien d'estar sotmesos als mateixos controls que aquests per part de l'administració i la supervisió dels defensors del poble.
Notícies relacionades
- Els titulars de preferents de bancs rescatats hauran d'assumir pèrdues 18.07.2012.
- “La Caixa”cada dia més lluny dels seus clients i del seu país 28.06.2012.
- El #30minuts "L’engany de les participacions preferents" 03.06.2012.
- “La Caixa” fa perdre 600 milions als propietaris de les participacions preferents 15.05.2012.
- Les entitats financeres responsables de les participacions preferents, expedientades 14.05.2012.
- L’estafa de les preferents agafa temperatura 31.03.2012.
- Què carai passa a les Illes Caiman? 12.03.2012.
- Clam contra les participacions preferents 03.03.2012.