
Eix transversal: “S’inaugura la carretera més cara del món”
A partir d’aquest dijous cada cotxe (9.-€) o camió (12.-€) que passi per l’eix transversal augmentarà el dèficit de la Generalitat, que acabarà pagant uns 3.000M€uros.
L’obra del desdoblament de l’Eix Transversal (C-25) va ser adjudicada per un sistema de peatge a l’ombra per un import de 734 milions d’euros amb el benefici industrial inclòs a l’empresa CEDINSA (UTE formada per FCC, Copcisa, Copisa i Comsa-Ente), per un període de concessió de 33 anys sota el mandat del Conseller Nadal. Segons dades facilitades per la Conselleria de Territori i Sostenibilitat, els 734 milions d’inversió inicial es convertiran en, aproximadament, 2.559 milions d’euros a pagar per la Generalitat, xifra que pot arribar a 3.000 milions en funció del transit. Pagarem 3,5 vegades el cost de l’obra, convertint el desdoblament de l’eix transversal en una de les carreteres més cares del món civilitzat. Els Consellers Nadal i Castells s’hi van lluir.
Perquè no renegociem els peatges a l’ombra?El Govern de Portugal ho acaba de fer amb dues concessionàries d’autopistes i s’estalvia de pagar pel cap baix 545 milions d’euros
Fins ara la resposta governamental era que calia respectar els acords, però ara resulta que respectar els acords es renegociar les condicions que sagnen l’erari públic, ho ha fet el Govern de Portugal, però ho està fent el Govern Rajoy canviant els acords sobre pensions, estatut del treballadors, la mateixa constitució, abolint pagues extres, i el que queda per venir, per tant no val a dir que no és pot canviar els convenis abusius fets amb empreses privades.
Regalar 1.500 milions de l’erari públic a les empreses privades
Si la Generalitat hagués anat al mercat bancari, al banc Europeu d’inversions o hagués emes bons patriòtics, s’hagués estalviat 1.500 milions d’euros, no parlem de quatre euros, estem parlant d’una xifra considerable equivalent a algunes de les retallades efectuades en aquests darrers mesos o a més d’un punt el dèficit de la Generalitat de Catalunya.
Peatges a l’ombra (II): Un veritable saqueig del país
La mateixa sindicatura de comptes va advertir a la Generalitat l’any 2008 sobre els perills de l’abús del finançament de la inversió publica mitjançant els peatges a l’ombra, entre altres consideracions és diu que el model és d’una elevada complexitat, és de difícil control, suposa decisions a llarg termini - amb efecte a 25, 30 o més anys, mentre que un govern s’elegeix per quatre anys-, i amb elevats costos pel país. Considera els peatges a l’ombra com un model per intentar esquivar l’endeutament públic, però el canvi de normes contables a Europa evita que és pugui camuflar l’endeutament.