
Atac competencial a l'àmbit local de Catalunya
Planteja aplicar que el 82% dels regidors els alcaldes de municipis inferiors a 1.000 habitants no cobrin. Aquesta és, però, una competència exclusiva catalana
El ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, ha presentat aquest divendres la reforma de l'Administració Local que preveu, entre d'altres, "acabar amb les competències impròpies dels ajuntaments" i que el 82% dels regidors dels ajuntaments de l'Estat deixin de cobrar per la seva tasca i hagin de compaginar la seva activitat política amb la professional. Així, dels 68.285 regidors que hi ha actualment a l'Estat, només 12.128 tindran un retribució, que serà per la seva dedicació exclusiva. D'altra banda, els alcaldes dels municipis de menys de 1.000 habitants tampoc rebran una retribució. Ara, l'informe que ha presentat Montoro serà estudiat pel Consell d'Estat. Des del govern de la Generalitat, la vicepresidenta, Joana Ortega, ja ha demanat respecte cap a les competències catalanes.
La vicepresidenta del Govern, Joana Ortega, ha deixat clar que la Generalitat defensarà les seves competències exclusives en matèria de règim local, i ha esgrimit el compromís que té de l'executiu espanyol de no interferir en el model català, que es plasmarà en la Llei de governs locals que entrarà al Parlament abans de l'estiu. Ortega ha fet èmfasi en què l'informe presentat pel govern espanyol és només això i no és el primer que apareix. En tot cas, ha lamentat que el ministre d'Hisenda i Administracions Públiques, Cristóbal Montoro, hagi donat una imatge "injusta" del món local i ha recordat que en el cas de Catalunya, més del 90% dels regidores catalans no tenen sou ni dedicació exclusiva.
El secretari de Cooperació i Coordinació de les Administracions Locals, Joan Cañada, ha parlat aquest mateix divendres amb el seu homòleg espanyol per refermar el compromís assumit per l'Estat ja fa mesos de respectar el model català i no interferir-hi amb la seva reforma. Ortega ha recordat que la Generalitat té competències exclusives en matèria de règim local, i per salvaguardar-les, abans de l'estiu entrarà al Parlament un projecte de llei de governs locals on dibuixarà el seu propi esquema local. Però a més, ha esgrimit un compromís del Ministeri en aquest sentit contret en una reunió en el seu despatx, compromís que confia que el govern espanyol mantindrà, perquè "el respecte a les competències és el respecte a la legalitat".
Ortega ha lamentat, a més, la imatge "totalment distorsionada i injusta" que el govern espanyol està traslladant del món local. "Escoltant Montoro sembla que tots els regidors cobressin un sou i tinguessin una dedicació exclusiva i això és absolutament fals", ha recriminat la vicepresidenta, que ha apuntat que en el cas català, més del 90% dels regidores ni tenen sou ni dedicació exclusiva.
Aquest informe, al seu parer, també pot donar la sensació que l'administració local és "malbaratadora i gestiona malament", quan la mitjana de municipis a Catalunya l'any 2011 va fer dèficit zero tot i la crisi. És per això que s'ha mostrat "molt escèptica" amb les xifres d'estalvi que quantificava Montoro, de 7.100 MEUR, tenint en compte que la qüestió dels salaris dels regidors a Catalunya no suposaria gaire.
Pel que fa a les competències, ha argumentat que la realitat catalana té municipis molt petits i dispersos, amb un 93% dels municipis de menys de 20.000 habitants i un 78% de menys de 5.000.