
Quant s'han gastat ja els partits en precampanya?
Més enllà de les crides a l'austeritat en les campanyes electorals fetes tant per CiU com per PSC o PP, directe!cat analitza quants diners ja han invertit enguany els partits per donar a conèixer els seus missatges
Tres dels deu punts de l'Acord pel joc net i la responsabilitat política que CiU proposa al PSC estan relacionats amb la reducció de la despesa electoral dels partits: 'Davant l'actual context de crisi econòmica, els partits hem de fer un exercici d'austeritat i, per tant, ens comprometem a no augmentar el pressupost de campanya respecte al de les darreres eleccions al Parlament'. A CiU li preocupa la imatge que el conjunt de la classe política projecta a la societat amb les seves respectives campanyes propagandístiques, motiu pel qual proposa al PSC de fer-les més austeres. Però la proposta de David Madí a Jaume Collboni deixa al marge la despesa realitzada pels partits durant la precampanya, 'on es realitza la major part de la despesa econòmica', segons que denuncia el Partit Popular de Catalunya -que, al seu torn, també proposa al PSC el seu propi pacte d'austeritat. Però darrere d'aquestes bones paraules, tots tres ja han realitzat un notable dispendi econòmic.
D'una banda, l'acord proposat per CiU al PSC afirma: 'Per tal d’esvair qualsevol dubte sobre el finançament de les respectives campanyes electorals, ambdues formacions ens comprometem, com no pot ser de cap altra manera, a complir la legalitat vigent en aquesta matèria i a sotmetre’ns a tots els controls necessaris, previs i posteriors, que la Sindicatura de Comptes particularment, i d’altres institucions legalment habilitades requereixin.'De l'altra, rebla: 'En el mateix sentit d’estalvi, amb l’esperit de reforçar el joc net i la responsabilitat institucional davant la crisi, ambdues formacions impulsarem dins de les institucions que governem, Generalitat, municipis, consells comarcals i Diputacions, la suspensió dels programes de publicitat institucional no vinculats a serveis bàsics i urgències. Així mateix, els recursos vinculats a l’estalvi generat per la suspensió dels programes de publicitat institucional seran destinats a reforçar pressupostàriament les polítiques socials de les seves respectives institucions.'
El substitut de José Zaragoza com a cap de campanya del PSC, Jaume Collboni, està valorant la idoneïtat de subscriure el pacte o no. Més enllà de si es decideix a fer el pas o no, directe!cat analitza quant s'han gastat ja els partits durant els primers compassos de la precampanya.
Despeses declarades
CiU va presentar dilluns la seva precampanya Comença el canvi, en la qual afirma que hi invertirà un total de 200.000 euros. A aquesta quantitat s'hi han de sumar els 90.000 que al gener va anunciar que invertia en el redisseny del logotip i en la creació de la xarxa social digital Cativistes. Per tant, doncs, CiU ja ha gastat 290.000 euros del gener ençà.
El PSC també va arrencar la setmana passada la campanya Segueixo creient, en què informà que hi inverteix 80.000 euros. 'És la campanya més econòmica de totes, adaptada als temps de crisi actuals', s'assegura des del PSC.
El PP català, que dilluns també va proposar un pacte d'austeritat al PSC, demana entre d'altres aspectes 'reduir les despeses electorals, com a mínim, sis mesos abans de la contesa electoral'. Si aquestes fossin les regles que regissin la precampanya, tant CiU com el PSC es trobarien en fora de joc. Però la proposta del PP és hàbil en proposar un termini de mig any previ a la convocatòria electoral. Així evita de referir-se als 185.000 euros que va costar la campanya Alícia 2010, amb encartament d'un fulletó als principals diaris del país inclòs.
La despesa 'oficial'
La llei electoral vigent regula que cada partit amb representació parlamentària disposa d'una partida de diners públics per invertir en la campanya pròpiament dita, la que comença quinze dies abans de la data electoral i que està minunciosament regulada per llei.
La proposta d'austeritat del PP reconeix com a verídica la percepció social que és durant la precampanya quan els partits realitzen molts dels sobreesforços econòmics que l'acord proposat per David Madí mira de maquillar: 'Molts mesos abans de la convocatòria electoral tant les institucions com els partits polítics es troben abocats a una intensa campanya de comunicació que és, en la majoria dels casos, on es realitza la major part de la despesa econòmica.'
A les passades eleccions al Parlament, el decret 333/2006 que va regular les subvencions per despeses electorals als partits amb representació parlamentària establí tres barems per a mesurar quina aportació havia de fer la Generalitat a cada partit: 18.431,32 euros per escó en els passats comicis del 2003; 0,7 euros per vot aconseguit en cada candidatura que hagués obtingut com a mínim un escó; i 0,19 euros per a cada elector d'una circumscripció, sempre que la candidatura obtingui un escó en aquesta circumscripció i aconsegueixi formar grup parlamentari, per les despeses originades per la tramesa directa i personal als electors dels sobres i les paperetes electorals, o de propaganda i publicitat electoral.
El decret que regularà les eleccions d'enguany presumiblement actualitzarà aquestes dades. Però, si no ho fes, la despesa electoral que podrien realitzar els partits catalans durant la campanya seria aquesta (prenent com a base els resultats del 2006):

Segons aquest baremació fictícia -basada en els resultats de les eleccions del 2006-, el PP ja s'hauria gastat gairebé un terç de la quantitat legalment assignada amb la campanya Alícia 2010, a CiU encara li quedaria gairebé un milió i mig per a anar invertint i al PSC, un milió tres-cents mil euros. ERC, ICV i Ciutadans encara no han realitzat cap activitat de precampanya.