directe ! a La República. N. 4126. Dimecres, 23 de juny de 2021 07:04 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Política doble fletxa

CiU denuncia retards en 43 obres públiques i condicionarà l'acord al pacte per les infraestructures a fixar terminis

Acumulen retards la L9 del Metro, el Quart Cinturó o el desdoblament de l'Eix Transversal

Comentaris 0  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional No hi ha cap vot
carregant Carregant

Convergència i Unió (CiU) ha denunciat aquest dijous que l'execució de l'obra pública pateix 'retards acumulats', de més de dos anys de mitjana, i ha assegurat que aquesta situació afecta a un total de 43 obres que es fan a Catalunya, entre elles la L9 del Metro, el Quart Cinturó o el desdoblament de l'Eix Transversal. CiU ha assegurat que la situació es dóna tant en obres en mans de la Generalitat, com de l'estat. Per això, ha condicionat l'entesa al Pacte Nacional d'Infraestructures a que es fixin calendaris. També ha proposat una comissió de seguiment al Parlament. Felip Puig ha avançat que, sinó, demanaran la dimissió del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal.
Els diputats de CiU Felip Puig i Josep Rull han denunciat aquest dijous la 'ineficència' del Govern 'per complir amb els terminis originàriament previstes' en l'obra pública. Entre alguns dels retards que han considerat més significatius hi ha la construcció de la L9 del Metro, les obres d'ampliació de la L5. Algunes d'aquestes obres, segons CiU, acumulen retards de tres i fins a quatre anys. Una situació que la federació nacionalista també ha denunciat en relació a l'estat, com ara amb les obres del Quart Cinturó o bé en l'àmbit ferroviari.

Rull ha explicat que el Govern 's'autoesmena' en cada exercici en alguns projectes i que això provoca 'retards acumulats'. A més, ha denunciat que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques 'evita donar calendaris' en el Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya i els convenis amb el Ministeri de Foment per a infraestructures viàries i ferroviàries.

Entre els motius a què CiU atribueix aquesta situació hi ha les 'discrepàncies' en el si del Govern. Per Rull, la infraestructura 'més emblemàtica' afectada per aquest motiu és el Quart Cinturó, 'amb retards acumulats de quatre i cinc anys'. Rull també ha assegurat que aquesta situació es produeix perquè s'han fet 'reformulacions de projectes', com en el cas de la L12 al Baix Llobregat o la prolongació de Ferrocarrils de la Generalitat a Terrassa; per 'deficiències en l'execució de les obres', com en el cas de l'ampliació de la L5 del Metro a l'alçada del Carmel o les obres d'ampliació del Port de Barcelona; per 'mala gestió i desídia' i per 'incapacitat operativa'.

A tall d'exemple, Rull ha explicat que des del gener fins al juny d'aquest any 'només s'han perforat 749 metres de túnel' dels 46 que aproximadament té la L9 i que actualment 'cap de les tres tuneladores' que té aquesta obra 'està operativa'.

Davant d'aquesta situació, la federació nacionalista ha posat condicions per arribar a un acord amb el Govern en el Pacte Nacional per a les Infraestructures. Una d'elles, segons ha dit Rull, és que a l'acord hi hagi 'fixació de calendaris i terminis precisos, diàfans' i amb capacitat de ser avaluats periòdicament, ja que 'una planificació sense terminis com la que està fent el Govern està avocada al fracàs'.

El portaveu de la federació al Parlament ha exigit que el pacte nacional se subscrigui dins d'aquest any 2007 amb les forces parlamentàries i la societat civil, que incloguin 'un programa i un calendari'. De fet, Puig ha dit que 'tothom sap les obres que Catalunya necessita' i ha pronosticat que l'acord pot ser 'pràcticament total' almenys entre 'les grans forces polítiques centrals del país', en referència a CiU i PSC.

A més, Puig ha proposat la constitució al Parlament un grup de treball que faci un seguiment trimestral i en el qual hi participin col·legis professionals, la Cambra de Contractistes, les cambres de comerç i altres agents econòmics. L'objectiu és que es pugui fer 'un seguiment periòdic, controlant i fiscalitzant terminis i compromisos per part del Govern de Catalunya'. Puig ha avançat que 'si una cosa ni l'altra es posen en marxa', reclamaran a Montilla que 'rellevi el conseller Nadal, si no és capaç de fer el pacte dins d'aquest any ni de posar un mecanisme de fiscalització i de control'.

Puig ha assegurat que la Generalitat 'està portant el país a perdre el tren de la competitivitat' i ha alertat que de 'la progressiva destrucció d'un cert teixit català que en camp de l'obra pública no es veu prou estimulat ni coordinar per part de l'administració catalana'. De fet, ha remarcat que això fa que 'moltes empreses catalanes tinguin dificultats per treballar fora de Catalunya i també bastantes dificultats per fer-ho dins de Catalunya'.



COMENTARIS fletxa taronja


No hi ha cap comentari


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat


















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
No es pot voler satisfer els enemics, si no es pot fer amb els amics
Ramon Boixet Ramon Boixet
Cuina catalana que sorprèn Suïssa

#xocdetrens fletxa







logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.