La mare dels ous de TV3 no és l’ERO
El rebombori de l’ERO de TV3 fa perdre de vista les peces clau que estan en joc per salvar de veres el model de televisió pública a Catalunya
La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) ha decidit externalitzar la gestió i la contractació de la publicitat de TV3 i Catalunya Ràdio, un dels eixos estratègics de l’ens, que abans de la crisi i de la davallada publicitària, representava més de 100 milions d'euros d'ingressos per als mitjans públics de la Generalitat cada any. En funció de com s’acabi fent aquesta externalització, que alguns veuen més com una privatització, TVC perdrà el control dels ingressos i la relació amb el mercat publicitari, peça fonamental per a qualssevol empresa de comunicació. Són quatre les empreses que pugnen pel “pastís”: Publipress Media del Grup Godó -la millor posicionada-, Atresmedia Publicidad de José Manuel Lara, Zeta Gestión de Medios (El Periódico) i Pulsa Media Consulting, vinculada a Unidad Editorial (El Mundo). Totes decidides a fer descarrilar el procés de transició nacional.
Salvar el Grup GodóFa unes setmanes publicàvem que la divisió audiovisual del Grup Godó, propietat de Javier Godó, ha tancat el 2012 amb importants pèrdues de 4.5 MEUR, concentrades majoritàriament a 8TV. L’any 2012 Emissions Digitals de Catalunya – l’empresa que agrupa les televisions de Catalunya Comunicació del Grup Godó-, va patir pèrdues per valor de 6 MEU, mentre que la societat Radiocat XXI (RAC1) hauria tancat amb un benefici de prop de 1,5 MEUR. Així, Catalunya Comunicació, el 2012, hauria tingut uns resultats negatius de 4.5 MEUR, dos anys abans ja va tancar amb números vermells per valor de 2,9 MEUR. Segons informació a que ha tingut el directe.cat la filial publicitària del Grup Godó és la que està millor posicionada per emportar-se la comercialització de la publicitat de TV3 i Catalunya Ràdio, amb la qual cosa comptaria amb una important entrada de flux financer, a més, podria reforçar els seus canals audiovisuals privats, 8TV i RAC1.
El Grup Godó, és editor de La Vanguardia i El Mundo Deportivo, és propietari de Catalunya Comunicació, empresa dels negocis audiovisuals de Javier Godó, que inclou l’emissora de ràdio RAC1, RAC 105, Estil 9, Barça TV i 8TV.
El mes d’agost determinant per a la concessió del multiplex
Una altra peça del moldel audiovisual del país és la concessió dels quatre canals del multiplex que gestiona el Grup Godó des de 2003, i que expira aquest mes d’agost. En aquests moments, dels quatre canals en mans del grup Godó, un és ocupat per 8TV, un segon ha estat cedit pagant al FC Barcelona per a emetre Barça TV, el tercer l’ocupa el cana RAC105 -que durant 24 hores emet videoclips-, i el quart el té rellogat a un canal de televenda; Estil9.
La renovació o cancel·lació d'aquesta concessió, i com aquesta es faci és un altra peça decisiva per al model televisiu del país, i haurem de vetllar per tal que com a mínim els dos canals que del grup Godó que té rellogats tornin a sortir a concurs per tal que siguin aprofitats per altres possibles operadors capaços d’oferir continguts de qualitiat i que el que emet Barça TV passi a mans del club.