
El Síndic de Greuges en entredit
La Societat Catalana de Pediatria nega que hi hagi desnutrició infantil per motius econòmics a Catalunya tal i com afirmava el Síndic de Greuges
(ACN).- La Secció d'Atenció Primària de la Societat Catalana de Pediatria nega que hi hagi desnutrició infantil per problemes econòmics a Catalunya tal com assenyalava l'Informe sobre la Malnutrició Infantil a Catalunya del Síndic de Greuges. Aquest col·lectiu indica que les dades segons les quals hi ha 750 infants afectats per desnutrició s'han extret dels codis de diagnòstics de la història clínica que fan servir els pediatres de l'ICS, i subratlla que la informació es refereix a nens i nenes que, majoritàriament, pateixen malalties cròniques que poden causar desnutrició, com ara patologies metabòliques, neurològiques, neoplàsies o anorèxia nerviosa, entre d'altres.
Els pediatres també adverteixen que cal diferenciar entre desnutrició i malnutrició. La desnutrició, diuen, és un dèficit de nutrients, tant per manca d'ingesta com per problemes d'absorció, mentre que la malnutrició és una alimentació desequilibrada, per defecte o per excés. En aquest sentit, subratllen que a Catalunya més del 28% dels nens pateixen malnutrició per excés (sobrepès o obesitat).No obstant això, des de la Societat Catalana de Pediatria certifiquen que cada vegada detecten més casos de famílies amb problemes econòmics greus que repercuteixen en la seva vida quotidiana. Són famílies, diuen, que han hagut de renunciar a activitats extraescolars o vacunes no finançades, i que tenen privacions alimentàries. Generalment, però, afegeixen que no són privacions d'aliments bàsics.
Els pediatres conclouen que, avui dia, no es pot parlar de desnutrició en la població infantil per motius econòmics. Ara bé, es mostren seriosament preocupats pel que pugui passar en un futur més o menys proper.