
Ofensiva diplomàtica de l’estat espanyol per frenar el sobiranisme
Margallo convoca els ambaixadors dels països de la UE acreditats a Madrid. El govern espanyol vol que Europa deixi clar que una Catalunya independent quedaria fora de la Unió
El ministre d'Exteriors, José Manuel García Margallo, ha citat aquest dijous els ambaixadors dels països de la UE acreditats a la capital de l'Estat. Serà un esmorzar de treball que coincideix amb l'ofensiva del govern espanyol per frenar l'onada sobiranista i aconseguir que la Unió Europea i els seus estats membres deixin clar, cada vegada que siguin interpel·lats sobre la qüestió, que una independència de Catalunya implicaria forçosament la sortida del marc comunitari. Margallo també dina a les tres de la tarda amb el comissari del Mercat Interior i Serveis de la Unió Europea, Michel Barnier.
L'ofensiva forma part d'un gir per evitar que tots els arguments contraris a la consulta provinguin única i exclusivament de les apel·lacions a la Constitució i a la legalitat. Segons fonts del PP busca aconseguir que els líders d'opinió a Catalunya abandonin progressivament les posicions sobiranistes. Es tracta de fer un pas endavant en el debat i transmetre als ciutadans les dificultats polítiques, econòmiques i socials amb què xocaria una Catalunya independent tan bon punt se segregués de l'Estat: aïllament internacional, pèrdua d'entre un 20 i un 25% del PIB i fractura social, segons l'argumentari del PP i de La Moncloa.
Exteriors vol evitar també que es repeteixin els episodis de simpatia vers la causa del sobiranisme. La setmana passada, i coincidint amb la Via Catalana. els primers ministres de Lituània i Letònia, Algridas Butkevicius i Vladis Dombrovsku, van oferir dues entrevistes a l'ACN on va donar suport al dret a decidir (Lituània) i van obrir la porta al reconeixement de Catalunya com a nou estat (Letònia). Margallo va citar els dos ambaixadors a la seu del Ministeri i va forçar que els dos governs fessin públics comunicats de desmentiment en què acusaven la premsa d'haver tergiversat les seves paraules. Amb tot, posteriorment el primer ministre Letó es va reafirmar en les seves manifestacions.
Després de la ronda d'entrevistes de dilluns -també va rebre al Palau de Viana el nou ambaixador dels Estats Units a l'Estat, James Costos- Margallo es va desplaçar dimarts i dimecres a París, on va comparèixer davant la Comissió d'Exteriors de l'Asemblea Nacional Francesa i posteriorment va oferir una roda de premsa i va dinar amb el ministre d'Exteriors francès. Preguntat per la qüestió catalana, el ministre va reiterar el missatge: "Un adéu a Espanya és un adéu a Europa", mentre que el seu homòleg francès, Laurent Fabius, es va limitar a mostrar-se convençut que el govern espanyol resoldrà la qüestió.