Rebaixar els peatges? O millor dit, allargament de les concessions?
El Govern aprova rebaixar els peatges a diferents autopistes i unes inversions de 93 milions, i en un període de quatre anys és decidirà la compensació o allargament de les concessions
El Govern ha aprovat el Pla d'homogeneïtzació de les vies de peatge, que inclou descomptes a la C-32 al Garraf, al Baix Penedès i al Maresme i la rebaixa del de la C-33 al Vallès Oriental, que ja s'aplica. El pla preveu, per exemple, descomptes del 30% en les tarifes del tram Castelldefels-Sitges (per equiparar-ho amb l'accés pel túnel de Vallvidrera) o del 26,5% al tram Sitges-El Vendrell, ambdós per als vehicles lleugers, de dilluns a divendres laborables, i amb teletac. El Pla també preveu un programa d'inversions de 93 milions d'euros en infraestructures viàries entre 2014 i 2017 i l'establiment d'un cànon d'entre 1 i 3 milions d'euros a les concessionàries per al transport públic. En els propers 4 anys es decidirà com és compensa a les concessionàries, s’obre la porta a l’allargament de les concessions.
Any 2012, les bonificacions a la xarxa de la Generalitat han costat 57,1 milionsL'informe del Departament calcula que entre 2007 i 2012 el trànsit ha caigut un 30,6% al conjunt de Catalunya. A les vies esmentades, el trànsit ha baixat un 35,9% a la C-32 al Garraf, un 15,5% a la C-32 al Maresme, i un 24,5% a la C-33. Mentrestant, el cost de les bonificacions a les vies de peatge de la xarxa de la Generalitat ha estat de 57,1 milions el 2012, i acumula 433 milions de cost des de 2000.
Oberta la porta a l’ampliació de les concessions
El conseller Vila ha explicat que el Govern decidirà en el termini de quatre anys si compensa a les concessionàries per les inversions realitzades a les autopistes a través dels pressupostos de la Generalitat o si renova la concessió.
Les bonificacions sempre acabant representant un gran negoci per les concessionàries
El Pla preveu el manteniment dels descomptes existents per recurrència, vehicle ecològic i vehicle d'alta ocupació, que se seguiran aplicant als nous preus. Les noves tarifes passaran de 3,84 euros a la barrera de Cubelles a 2,82; de 0,66 a 0,44 a l'accés de Calafell; de 2,05 a 1,51 a l'accés de Cubelles; i de 6,42 a 4,49 a la barrera de Vallcarca. Es mantindrà la gratuïtat dels trams Catelldefels-Port Ginesta i Sitges-Vilanova.
Així, si s'apliquen tots els descomptes, els recorreguts entre El Vendrell i Barcelona passaran de costar 10,26 euros a 5,96 (un descompte del 42%), o de Cubelles a la capital catalana, de 8,47 a 4,65 (-45%). Igualment, el recorregut de Sitges a Barcelona passarà de costar 6,42 a 3,14 (-51%) i el tram Calafell-El Vendrell, de 0,60 a 0,44 (-27%).
Per aquest tram de la C-32 Sud, el pla d'inversions preveu millorar l'enllaç de Sitges centre (5,5 milions d'euros), i millores a la calçada de Gavà (2,9 milions). A banda, es preveu instal·lar pantalles per reduir l'impacte acústic a Castelldefels i millorar la seguretat viària a la C-31.
Bonificacions a la C-32 Nord
A l'autovia C-32 Nord, al seu pas pel Maresme i la Selva, es bonificarà el 10% del tram Montgat-Mataró, per als vehicles lleugers, de dilluns a divendres laborables, amb el sistema de teletac gratuït per als usuaris habituals, i hi haurà un sistema de peatge tancat al tram Mataró-Palafolls, independentment del tipus de vehicle i dia que s'hi circuli. Es mantenen també els descomptes existents i la gratuïtat d'itineraris interns.
Les noves tarifes d'aquest tram passen de 0,37 a 0,33 a l'accés d'Alella, de 0,87 a tancar l'accés de Sant Andreu, d'1,12 a sistema tancat a la barrera de Santa Susanna, de 2,27 a la barrera i d'1,33 a l'accés d'Arenys de Mar a sistema tancat als dos peatges, d'1,08¤ a tancat a l'accés a Sant Vicenç, de 0,86 a 0,77 en l'accés a Premià, i d'1,37 a 1,22 a la barrera de Vilassar.
Amb aquests descomptes, els recorreguts de Sant Vicenç a Arenys passen d'1,33 a 0,26 (un 80% menys), de Mataró Oest a Arenys passen d'1,33 a 0,90 (-32%), d'Arenys a Malgrat, d'1,12 a 0,82 (-27%), de Montgat a Canet, de 3,64 a 2,87 (-21%) i de Sant Andreu a Mataró Nord, de 0,87 a 0,28 (-68%).
A la C-32 Nord, el pla preveu inversions de 65 milions d'euros per la nova carretera Blanes-Lloret de Mar i la connexió amb la C-32, 10 milions per millorar la connectivitat de Mataró i millorar la seguretat viària i la capacitat de l'autopista, 5,3 milions per la variant de Valldegata i 0,3 milions per reduir l'impacte acústic a Montgat, Masnou i Calella.
Descomptes del 48,5% a la barrera de la Llagosta de la C-33 per accedir a Mollet
Per últim, a la C-33, el pla ratifica els descomptes del 48,5% que ja s'apliquen a la barrera de la Llagosta per als moviments d'accés i/o sortida a Mollet del Vallès i el manteniment de les bonificacions per recurrència, vehicle ecològic o d'alta ocupació. Les inversions de millora preveuen destinar 3,5 milions en el nou ramal de connexió entre la C-33 i la C-17 en sentit Granollers.
Notícies relacionades
- ABERTIS rebrà la partida més gran dels pressupostos de l’Estat 01.10.2013.
- L’engany de l’ampliació de l’autopista fins a Lloret 24.09.2013.
- Confirmat, Abertis negocia ampliar les seves concessions 16.09.2013.
- Abertis necessita ampliar les concessions a les autopistes catalanes 09.08.2013.
- ABERTIS reclama 1072MEUR a l’Estat i 52MEUR a la Generalitat pel descens de vehicles 29.07.2013.