Coscubiela acusa Rajoy de "manipular" el debat confonent dret a decidir amb independència #3democratesaMadrid
Izquierda Plural subratlla que es demana un referèndum "consultiu" que no nega el dret dels espanyols a decidir sobre les reformes constitucionals que se'n derivin
Madrid (ACN).- El debat sobre la consulta està "totalment manipulat" en opinió del grup d'Izquierda Plural. Joan Coscubiela ha acusat el president espanyol, Mariano Rajoy, de confondre dret a decidir amb independència per aconseguir rèdits polítics. La intervenció del portaveu d'ICV-EUiA al Congrés ha anat destinada a interpel·lar Rajoy i, en menor mesura, Alfredo Pérez Rubalcaba, pel "tacticisme" amb què afronten el debat. Segons Coscubiela la proposta del Parlament entra dins la Constitució i permet garantir el dret a decidir dels catalans i també dels espanyols, que podrien votar les reformes constitucionals que se'n derivessin. Izquierda Plural és l'únic partit d'àmbit estatal que votarà a favor de la proposta.
Comparteix
TweetEtiquetes
Coscubiela ha comparat Rajoy amb Don Quijote i la seva obsessió per "convertir els molins de vent en gegants". Per al líder d'ICV-EUiA a Madrid, el president espanyol "s'ha inventat avui un enemic" per erigir-se com "el salvador de la sobirania nacional".
Per a Izquierda Plural, la proposta del Parlament és legal, democràtica i constitucional i, per això, hi votarà favorablement. Coscubiela ha demanat al president espanyol que acordi els termes de la consulta per poder conèixer l'opinió dels catalans. Com ha fet abans el portaveu de CiU, Josep Antoni Dura i Lleida, Coscubiela també ha remarcat que el referèndum seria "consultiu" i obriria un període de negociacions amb l'Estat.
De fet, Izquierda Plural interpreta que es reconeix tant el dret a decidir dels catalans com el dels espanyols. "La proposta reconeix el dret a decidir dels ciutadans de Catalunya en el seu àmbit sense negar el dret a decidir dels ciutadans espanyols a decidir col·lectivament en allò que els correspon, que és el supòsit de reforma constitucional". D'aquesta manera, la reforma constitucional seria necessària en cas que el resultat de la consulta a Catalunya obligués a introduir modificacions en la Carta Magna.
Més enllà de la transferència concreta de la competència perquè la Generalitat pugui convocar el referèndum sobiranista, Coscubiela ha reclamat l'obertura d'un nou procés constituent al conjunt de l'Estat, tal com reivindiquen els grups que formen Izquierda Plural, entre ells Izquierda Unida. Les quatre potes sobre les que se sustentaria aquest nou procés serien: "el reconeixement del dret a decidir, fins i tot en el cas que derivi en independència; el caràcter plurinacional i plurilingüístic d'Espanya; el reconeixement de la fatiga que pateix l'actual estat autonòmic; i la comprensió que la igualtat de drets dels ciutadans és compatible amb la diversitat de formes polítiques".
"L'immobilisme" de Mariano Rajoy fa impossible la solució del conflicte, que comença a enquistar-se. "A vostè se li està podrint aquest conflicte a les mans. Vostè potser s'ho mereix, però no la ciutadania de Catalunya", ha conclòs.
Notícies relacionades
- Rubalcaba: "Estem en contra del dret a l'autodeterminació” #8AEspanyadiuNo 08.04.2014.
- Rovira: "L'acord depèn de vostès. És possible, legal i democràtic" #3democratesaMadrid 08.04.2014.
- Turull: “Catalunya ha iniciat un camí sense retorn per decidir el seu futur” #3democratesaMadrid 08.04.2014.
- Duran demana a Rajoy que negociï ja la convocatòria d'una consulta #3democratesaMadrid 08.04.2014.
- Rajoy: “la sobirania de Catalunya "no existeix" #8AEspanyadiuNo 08.04.2014.







