ERC portarà la campanya de les europees a València, les Illes Balears i Madrid
Els republicans obriran la campanya a Girona i la tancaran a Terrassa. Enguany el pressupost de campanya s’ha reduït un 10% respecte el 2009
Barcelona (ACN).- Girona és la ciutat escollida perquè els candidats d'ERC-NECat, Josep Maria Terricabras i Ernest Maragall, obrin el proper dijous una campanya electoral que portarà la candidatura a les principals places dels Països Catalans fins a tancar el cercle el proper 23 de maig a Terrassa. La cocapital del Vallès Occidental és la ciutat escollida per fer el míting final de les europees amb presència, a més dels candidats, del president del partit, Oriol Junqueras. El director de campanya, Lluís Salvadó, ha presentat aquest dimarts el programa i el pressupost dels republicans. La campanya del 2014 costarà 1,2 milions d'euros, un 10% menys que la de fa cinc anys.
El primer gran desplaçament dels candidats d'ERC serà a València el proper dissabte 10 de maig. De fet, la presència dels Països Catalans serà important durant els propers 15 dies i, al circuit català se li sumaran el del País Valencià i el de les Illes Balears. Aquest últim serà especialment rellevant, amb el suport extern del Partit Socialista de Mallorca. Terricabras també visitarà Mallorca, concretament Inca, el proper dissabte 17 de maig. ERC també té previst fer un acte electoral a Madrid, però encara no està confirmat.A diferència del que venia sent habitual en les darreres campanyes, Girona no serà el punt de tancament sinó el d'inici. En aquesta ocasió, a més, el cap de llista és gironí, per la qual cosa la importància per ell és doble. Barcelona serà, però, la ciutat en la que se centraran més esforços, especialment en els actes diürns. La majoria d'actes organitzats pels mitjans de comunicació i per la societat civil es desenvoluparan precisament a la capital catalana, com la roda de premsa que Terricabras oferirà a l'ACN el proper dimecres 14 de maig. L'acte central de campanya es farà al Pavelló de la Vall d'Hebron de Barcelona (lloc escollit per diverses candidatures) el proper diumenge 18 de maig.
El cap de llista es desplaçarà fins a Mollet del Vallès (dia 9), Amposta (dia 11), Vilafranca del Penedès (dia 12), Badalona (dia 13), Lleida (dia 14), Vic (dia 15), Tarragona (dia 19), Cornellà (dia 20) i Mataró (dia 21), a més de Barcelona, Girona i Terrassa. Els circuits d'Ernest Maragall i Terricabras pràcticament no es creuaran -només en l'inici, tancament i acte central. El número 2 de la candidatura visitarà altres poblacions catalanes per acostar el missatge que ERC-NECat han preparat pels comicis europeus.
Oriol Junqueras també tindrà una presència rellevant. Participarà en els principals mítings de campanya (Girona, Barcelona i Terrassa) i també acompanyarà al cap de llista a Badalona, Lleida, Tarragona i Cornellà.
Durant els quinze dies que durarà la campanya els debats entre els candidats seran nombrosos, fins a confluir en el que organitzarà TV3 el dimecres 22 de maig. Una de les novetats d'enguany són els cara a cara que organitza 8TV i que el proper 12 de maig encararan Terricabras amb el cap de llista del PPC, Santi Fisas.
Campanya 2.0
Els republicans també han centrat bona part dels esforços en Internet i les xarxes socials. Així, promouran per primera vegada un número de telèfon per obrir un contacte directe de WhatsApp amb els ciutadans (607624161); organitzaran un concurs d'Instagram per fotografiar un estel com a símbol de la construcció de un nou país; oferiran en streaming els mítings principals; penjaran fotos a Instagram amb el 'backstage' de la campanya; i faran servir les més massives plataformes Facebook i Twitter.
Pressupost
1.175.000 euros és el pressupost que ERC-NECat s'ha fixat per a la campanya de les europees. És aproximadament un 10% menys que el que van pressupostar el 2009 (1,3 milions) i tambés està per sota de la darrera despesa electoral durant la campanya de les eleccions al Parlament del 2012.
La part principal del pressupost és el mailing electoral (700.000 euros) que es distribuirà bàsicament a Catalunya, però que també arribarà de forma més reduïda al País Valencià i les Balears. ERC aportarà 91.900 euros en recursos propis i la resta els aconseguirà a crèdit: 233.099 euros en forma de bestreta electoral que aportarà l'administració pública i 850.000 euros en forma de préstec electoral a través d'una entitat financera especialitzada. Segons el director de campanya, l'objectiu és aconseguir un dèficit 0 ja que les subvencions que rebran en funció dels resultats electorals podrien cobrir totes les despeses.
Les subvencions s'aconsegueixen de tres maneres diferents. La primera és pel nombre d'escons (32.500 euros per cadascun). La segona i més important, pel mailing. En aquets cas, el mailing se subvenciona per autonomies -tot i que a les europees hi hagi circumscripció única. A partir del 15% dels vots a Catalunya, els republicans podran cobrir tota la despesa per aquest concepte. La tercera forma de subvenció és en forma de diners en funció dels vots que obtingui cada partit.
Salvadó ha lamentat que no totes les formacions polítiques siguin transparents amb les despeses electorals i, per exemple, extreguin el cost del mailing del pressupost de campanya. A més, ha explicat que a partir dels informes de la Sindicatura de Comptes queda demostrat quines són les despeses reals de cada formació. Per exemple. En les darreres eleccions del 2012, ERC es va gastar 1,41 milions d'euros en total (n'havia pressupostat 1,3), molt per sota de les xifres de CiU (3,8 milions), PPC (2,8 milions) i PSC (2,6 milions) i fins i tot per sota d'ICV-EUiA (1,44 milions).