directe ! a La República. N. 4126. Dimecres, 24 d'abril de 2024 23:32 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Reportatge cultura doble fletxa

El 90% dels productes distribuïts a Catalunya no inclouen el català en l’etiquetatge

El #repteCocacola reuneix 40.000 llaunes en un gran mosaic per reclamar a les grans empreses que incorporin el català en un acte organitzat per la Plataforma per la llengua

Comentaris 61  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 4 vots )
carregant Carregant

La campanya s’ha centrat en Coca-Cola com a exemple de gran marca de consum que vulnera el Codi de Consum de Catalunya. La Plataforma per la Llengua ha constatat en un informe que grans marques com Coca-Cola sempre respecten totes les llengües europees de les dimensions de la catalana. El català és l’únic cas en què no ho fan. L’ONG del català reclama a les empreses que etiquetin en català i a les administracions catalana i espanyola que facin complir la llei. El vídeo de l’acte més l’informe “20 anys d’etiquetatge en català” s’enviaran a la seu de Coca-Cola a Madrid i a Atlanta



Comparteix
   


Documents relacionats

Etiquetes
La Plataforma per la Llengua denuncia que grans empreses com Coca-Cola vulneren expressament la llei que garanteix el dret de rebre l’etiquetatge en català. Per denunciar això i també la responsabilitat de l’administració en aquesta qüestió, ha convocat a la ciutadania aquest dissabte 31 de maig a la Plaça de Catalunya de Barcelona per crear un gran mural amb llaunes de Coca-cola on s’hi podia llegir “ETIQUETEU EN CATALÀ!”. Ha estat el #repteCocacola, tot un èxit de participació ja que s’ha doblat el número de llaunes que s’havia demanat, se n’han recollit 20.000 més.

El president de la Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, ha afirmat que “estem molt satisfets per la participació ciudadana ja que hem superat la xifra de les 20.000 llaunes que ens havíem marcat. I, en total, hem superat les 40.000”. Les lletres del mosaic han fet uns 5 metres d’alçada i per fer cada una de les lletres s’han necessitat entre 1.000 i 2.500 llaunes. El mural ha ocupat tot el centre de la plaça de Catalunya.

Milers de persones han passat al llarg del matí per participar en l’elaboració del mural “ETIQUETEU EN CATALÀ!”. Entre elles, Muriel Casals, presidenta d’Òmnium Cultural i Miquel Calçada, periodista. També la Directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa, el vicesecretari General de Comunicació i Estratègia d’ERC, Oriol Amorós, i el diputat d’ERC Joan Tardà. L’actor Joal Joan, l’actriu Anna Sahun i també la presidenta de l’Assemblea Nacional Catalana, Carme Forcadell. A més a més, la Plataforma agraeïx la feina que han fet prop de 200 voluntaris i col·laboradors des de que es va obrir la convocatòria per recollir les llaunes per tot el territori català.

L’acte ha servit per commemorar l’aniversari de l’entitat, que arriba als 20 anys. Precisament l’acte fundacional va ser la creació d’un mural similar però en aquella ocasió amb 15.000 llaunes. El president de l’ONG del català, Òscar Escuder, ha remarcat que “aquesta trajectòria de 20 anys és una mostra de la consolidació de la Plataforma per la Llengua, l’ONG del català, com una entitat de referència en la defensa del català”.

L’actor Jordi Martínez, conegut per ser un dels personatges protagonistes de la sèrie de TV3 “KMM”, ha fet de mestre de cerimònies de la jornada, que s’ha desenvolupat en un ambient festiu i emotiu. Al final de l’acte s’ha recordat la figura del qui va ser director de la Plataforma per la Llengua, Martí Gasull, que va morir ara fa dos anys en un accident fent alpinisme. La seva mare, Pilar Roig, ha estat l’encarregada de col·locar l’última llauna del mural, una llauna de Coca-Cola que va servir per fer el mosaic del 1993.

Cal destacar que la campanya no demanava en cap cas que es begués més Coca-Cola, sinó que les llaunes que ja es consumirien habitualment, enlloc de llançar-les, es portessin per fer el mural. D’altra banda, la campanya és curosa des del punt de vista mediambiental, ja que la totalitat de les llaunes recollides s’han portat a reciclar, un cop acabada l’acció, a un punt autoritzat.

Informe 20 anys per l’etiquetatge en catala 

La Plataforma per la Llengua ha elaborat un informe titulat “20 anys per l’etiquetatge en català” on analitza les raons d’aquests fet excepcional sense precedents en l’àmbit europeu i com ha evolucionat la qüestió els darrers 20 anys. L’Informe, juntament amb un vídeo sobre l’acció d’avui i amb una carta amb la petició formal que incorpori la nostra llengua en els seus productes distribuïts als territoris de parla catalana, s’enviarà a les seus de Coca-Cola de Madrid i Atlanta, als Estats Units. Algunes conclusions de l’informe són:
 
- No hi ha en el món desenvolupat i democràtic, i en concret en l’àmbit europeu, una llengua tan parlada com la catalana que no s’utilitzi de manera normal en l’etiquetatge de totes les empreses de gran consum.
 
- Kelogg’s, Bayer, Danone, Durex i Nestlé etiqueten en suec a Finlàndia, en francès a Bèlgica i en alemany a Suïssa, però no en català a Espanya tot i ser llengües amb menys parlants que la catalana als països esmentats. Respecten, doncs, les llengües de mercats similars al català de països plurilingües excepte en el cas espanyol.
 
- L’any 2010 es va aprovar la Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya per la qual es reconeix el dret del consumidor de rebre l’etiquetatge en català i el deure de les empreses de fer-lo acomplir. Tot i així, els requisits lingüístics establerts en aquesta llei amb relació a la llengua catalana són àmpliament incomplerts per moltes empreses. Tampoc no s’ha tramitat cap sanció per part de l’Administració pública.
 
- Malgrat tot, l’etiquetatge en català augmenta. Segons calcula la Plataforma per la Llengua a partir d’una mostra de més de 2.000 productes observats a l’atzar en supermercats, un 10% dels productes generalistes (és a dir, els que no són de marca blanca) dels supermercats de Catalunya estan etiquetats com a mínim en català, gairebé el doble que fa dos anys. Tot i això, un 90% dels productes continua sense incloure la llengua catalana.

 
- Coca-Cola actua en més de 200 països d’arreu del món, i etiqueta en moltes llengües clarament menys parlades que el català.
 
- El consum a casa nostra és el doble que als Països Baixos, Noruega o Suècia, però en canvi, Coca-Cola no etiqueta en català, i sí que ho fa en noruec, suec o neerlandès en els països esmentats.
 

 



Notícies relacionades

COMENTARIS fletxa taronja

item
#61
Synera fletxa Barcelona
3 de juny de 2014, 07.14 h

ETIQUETAR EN ÀRAB, LE LLENGUA ESPANYOLA CENTENARIA!


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#60
3 de juny de 2014, 01.10 h

Cal deixar de comprar productes que no etiquetin en Català , i comprar nomes Vins catalans no pas de la Rioja ho Castellans de fora de Catalunya . Cal demanar hus donguin OUS no pas huevos , si son Ous seran de gallines catalanes de Catalunya


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#59
Raül Pérez Poza fletxa Sant Llorenç de la Muga
2 de juny de 2014, 18.47 h

Primer cal que deixem de consumir els productes que no s'etiquetin en català, després votar SISI i un cop independents les coses seran diferents.

Raül


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#58
Oriol fletxa Girona
2 de juny de 2014, 09.52 h

#57 pobret desgraciat


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#57
2 de juny de 2014, 09.36 h

#56

Investigan al 'CNI catalán' por espiar a los mossos díscolos

Denuncian que vigiló a un sindicato de la Policía autonómica poco afín a Mas

Un juzgado de Barcelona encarga las pesquisas a la Policía Nacional


http://www.elmundo.es/cataluna/2014/06/02/538bad73268e3e4f028b4580.html


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 2
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#56
Ferran fletxa Mollerussa
2 de juny de 2014, 07.10 h

#54 ets un apestat


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#55
2 de juny de 2014, 03.03 h

#52

Por eso lo lees tu mongol subnormal


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 1
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#54
2 de juny de 2014, 00.58 h

HASTA EL MES PASADO UN REPRESENTANTE LOCAL DE OMNIUM ERA UN ASESINO CONDENADO. ADEMAS ES QUIEN "CERTIFICA" LOS RECORDS CATALANISTAS DE LA ANC Y DEMAS.
David Ventura Aparicio, un activista independentista condenado por asesinato, certificaba récords mundiales para mayor gloria de los eventos que él mismo promocionaba en nombre de Òmnium Cultural. Entre ellos destaca el de la Via Catalana per la Independència celebrada la pasada Diada.
Este asesino fue quien certifico la Via Catalana y otras ... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 2
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#53
Ferran fletxa Mollerussa
1 de juny de 2014, 21.19 h

#52 t´acabes de dir a tu mateix borrico tonto, imbecil


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

item
#52
1 de juny de 2014, 20.26 h

#51 Pero tu no sabes que este digital es un panfleto ridículo para atolondrados y adoctrinados incultos ?
La mayoría de los q escriben son borricos tontos que se creen todas las gilipolleces q pública este panfleto amarillo y manipulador , y luego hay otros que escriben para descojonarse de estos paletos idiotas , te recomiendo , ya que pareces una persona culta y educada que no leas esta puta mierda ridícula , hay otros digitales de corte independentista que son serios , esto es una mierd... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 4   votar negatiu 2
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat






















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

#xocdetrens fletxa






giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
On abunda més el seny, a Euskadi o al Principat?

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.