El 90% dels productes distribuïts a Catalunya no inclouen el català en l’etiquetatge
El #repteCocacola reuneix 40.000 llaunes en un gran mosaic per reclamar a les grans empreses que incorporin el català en un acte organitzat per la Plataforma per la llengua
La campanya s’ha centrat en Coca-Cola com a exemple de gran marca de consum que vulnera el Codi de Consum de Catalunya. La Plataforma per la Llengua ha constatat en un informe que grans marques com Coca-Cola sempre respecten totes les llengües europees de les dimensions de la catalana. El català és l’únic cas en què no ho fan. L’ONG del català reclama a les empreses que etiquetin en català i a les administracions catalana i espanyola que facin complir la llei. El vídeo de l’acte més l’informe “20 anys d’etiquetatge en català” s’enviaran a la seu de Coca-Cola a Madrid i a Atlanta
Comparteix
TweetDocuments relacionats
- Informe 20 anys per l’etiquetatge en catala (PDF, 1.1 MB)
Etiquetes
El president de la Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, ha afirmat que “estem molt satisfets per la participació ciudadana ja que hem superat la xifra de les 20.000 llaunes que ens havíem marcat. I, en total, hem superat les 40.000”. Les lletres del mosaic han fet uns 5 metres d’alçada i per fer cada una de les lletres s’han necessitat entre 1.000 i 2.500 llaunes. El mural ha ocupat tot el centre de la plaça de Catalunya.
Milers de persones han passat al llarg del matí per participar en l’elaboració del mural “ETIQUETEU EN CATALÀ!”. Entre elles, Muriel Casals, presidenta d’Òmnium Cultural i Miquel Calçada, periodista. També la Directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa, el vicesecretari General de Comunicació i Estratègia d’ERC, Oriol Amorós, i el diputat d’ERC Joan Tardà. L’actor Joal Joan, l’actriu Anna Sahun i també la presidenta de l’Assemblea Nacional Catalana, Carme Forcadell. A més a més, la Plataforma agraeïx la feina que han fet prop de 200 voluntaris i col·laboradors des de que es va obrir la convocatòria per recollir les llaunes per tot el territori català.
L’acte ha servit per commemorar l’aniversari de l’entitat, que arriba als 20 anys. Precisament l’acte fundacional va ser la creació d’un mural similar però en aquella ocasió amb 15.000 llaunes. El president de l’ONG del català, Òscar Escuder, ha remarcat que “aquesta trajectòria de 20 anys és una mostra de la consolidació de la Plataforma per la Llengua, l’ONG del català, com una entitat de referència en la defensa del català”.
L’actor Jordi Martínez, conegut per ser un dels personatges protagonistes de la sèrie de TV3 “KMM”, ha fet de mestre de cerimònies de la jornada, que s’ha desenvolupat en un ambient festiu i emotiu. Al final de l’acte s’ha recordat la figura del qui va ser director de la Plataforma per la Llengua, Martí Gasull, que va morir ara fa dos anys en un accident fent alpinisme. La seva mare, Pilar Roig, ha estat l’encarregada de col·locar l’última llauna del mural, una llauna de Coca-Cola que va servir per fer el mosaic del 1993.
Cal destacar que la campanya no demanava en cap cas que es begués més Coca-Cola, sinó que les llaunes que ja es consumirien habitualment, enlloc de llançar-les, es portessin per fer el mural. D’altra banda, la campanya és curosa des del punt de vista mediambiental, ja que la totalitat de les llaunes recollides s’han portat a reciclar, un cop acabada l’acció, a un punt autoritzat.
Informe 20 anys per l’etiquetatge en catala
La Plataforma per la Llengua ha elaborat un informe titulat “20 anys per l’etiquetatge en català” on analitza les raons d’aquests fet excepcional sense precedents en l’àmbit europeu i com ha evolucionat la qüestió els darrers 20 anys. L’Informe, juntament amb un vídeo sobre l’acció d’avui i amb una carta amb la petició formal que incorpori la nostra llengua en els seus productes distribuïts als territoris de parla catalana, s’enviarà a les seus de Coca-Cola de Madrid i Atlanta, als Estats Units. Algunes conclusions de l’informe són:
- No hi ha en el món desenvolupat i democràtic, i en concret en l’àmbit europeu, una llengua tan parlada com la catalana que no s’utilitzi de manera normal en l’etiquetatge de totes les empreses de gran consum.
- Kelogg’s, Bayer, Danone, Durex i Nestlé etiqueten en suec a Finlàndia, en francès a Bèlgica i en alemany a Suïssa, però no en català a Espanya tot i ser llengües amb menys parlants que la catalana als països esmentats. Respecten, doncs, les llengües de mercats similars al català de països plurilingües excepte en el cas espanyol.
- L’any 2010 es va aprovar la Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya per la qual es reconeix el dret del consumidor de rebre l’etiquetatge en català i el deure de les empreses de fer-lo acomplir. Tot i així, els requisits lingüístics establerts en aquesta llei amb relació a la llengua catalana són àmpliament incomplerts per moltes empreses. Tampoc no s’ha tramitat cap sanció per part de l’Administració pública.
- Malgrat tot, l’etiquetatge en català augmenta. Segons calcula la Plataforma per la Llengua a partir d’una mostra de més de 2.000 productes observats a l’atzar en supermercats, un 10% dels productes generalistes (és a dir, els que no són de marca blanca) dels supermercats de Catalunya estan etiquetats com a mínim en català, gairebé el doble que fa dos anys. Tot i això, un 90% dels productes continua sense incloure la llengua catalana.
- Coca-Cola actua en més de 200 països d’arreu del món, i etiqueta en moltes llengües clarament menys parlades que el català.
- El consum a casa nostra és el doble que als Països Baixos, Noruega o Suècia, però en canvi, Coca-Cola no etiqueta en català, i sí que ho fa en noruec, suec o neerlandès en els països esmentats.
Notícies relacionades
- #repteCocaCola “ETIQUETEU EN CATALÀ!”. 30.05.2014.
- #CocaCola Quin fàstic! 22.05.2014.
- Coca-Cola, 20 anys sense etiquetar en català 11.12.2013.