La dependència d’Espanya impedeix reduir la sinistralitat a les carreteres catalanes
El RACC calcula que amb 40 MEUR de millores a les carreteres s'evitarien 1.400 morts i ferits greus els propers 20 anys. Les vies on més es poden reduir accidents són de titularitat estatal.
(ACN).- La Fundació del RACC ha dut a terme un estudi pioner a l'Estat consistent en analitzar les característiques de les carreteres catalanes per projectar quants accidents poden provocar en el futur. L’estudi conclou que invertint 42,8 MEUR s'evitarien 1.400 morts i ferits greus en els propers anys. A banda, el retorn econòmic seria d'11 vegades la inversió realitzada perquè cada mort costa 1,4 MEUR i cada ferit greu 219.000 euros. Les carreteres on més es poden reduir els accidents són la N-340, especialment, i la N-II i la C-55, de titularitat estatal. Catalunya arrossega un dèficit brutal d’inversions de l’estat en infraestructures.
El primer estudi realitzat a l'Estat amb el protocol iRAP (International Road Assessment Programme) s'ha fet en 5.000 quilòmetres de les carreteres catalanes de la mà de la Fundació del RACC. Està basat en un canvi de paradigma en les polítiques de seguretat viària. Si fins ara s'actua "reactivament", explica el director tècnic Lluís Puerto, aquest treball convida a fer-ho "preventivament".A mesura que s'actua contra els "trams negres" de les vies, detalla Miquel Nadal, director de la Fundació, aquests tendeixen "a desaparèixer". És a dir, les millores en seguretat viària afavoreixen l'increment del pes de factors "aleatoris" en la causa dels accidents. Per això, els països més avançats treballen també en polítiques "preventives".
Aquest estudi ha analitzat les carreteres catalanes gràcies a una furgoneta equipada amb tres càmeres que fa una triple fotografia cada deu metres. A continuació amb un software especialitzat es crea una base de dades on s'analitzen els factors que poden provocar un accident.
Les conclusions d'aquest estudi s'han fet tenint en compte que cada mort costa als contribuents 1,4 MEUR i cada ferit greu 219.000 euros. "Evidentment el cost de l'impacte social d'una vida humana és molt superior, però econòmicament, el preu és aquest", aclareix Puerto.
D'aquesta manera ha estat possible projectar que en els gairebé 5000 km estudiats, es podrien evitar 1.400 morts i ferits greus, que presumiblement es produiran en aquestes carreteres durant els propers 20 anys, si s'inverteixen 42,8 MEUR en millores infraestructurals.
De fet, l'estudi ha desestimat totes aquelles inversions que no reportin un retorn que multipliqui "per cinc la despesa feta". Els 42,8 MEUR estimats revertirien en un estalvi d'11 vegades aquest import. "Molt poques inversions són tan rentables", ha advertit Puerto.
L'element principal per fer possible aquest estalvi de vides i diners passa per mesures assequibles com ara instal·lar separadors dels dos sentits de la marxa, implementar un carril addicional o millorar la senyalització de les línies de separació.
Les vies on s'estima que són requerides més inversions són la N-340 i la N-II, ambdues de titularitat del Ministeri de Foment. En tercer lloc apareix la C-55. El RACC ha impulsat la campanya #N340senseaccidents i #N340sinaccidentes per involucrar la ciutadania perquè exposi les seves reivindicacions entorn la carretera.