Tot apunta que la participació a la V de la Diada superarà el rècord de la Via Catalana
La demanda per participar a la V de la Diada deixa Catalunya sense autocars, les assemblees territorials cerquen fórmules alternatives i també lloguen vehicles a la Catalunya Nord, França, Aragó o el País Valencià
Girona (ACN).- Falten autocars per a la Diada de Catalunya. Aquesta és la situació en què es troben diverses assemblees sectorials de l'ANC a les comarques gironines, davant la demanda dels ciutadans per participar en la V que es farà el pròxim 11 de setembre a Barcelona. Només a la comarca de l'Alt Empordà ja s'han omplert uns 80 autocars i els membres de l'ANC estan contractant vehicles a la Catalunya Nord i a França - tot i l'augment de preus que això suposa- perquè no en troben a les comarques gironines. A Girona, els membres de l'assemblea ja estan buscant fórmules alternatives, com compartir vehicles propis. De moment, no està previst que es tornin a llogar trens, tal com es va fer fa dos anys. Segons l'ANC, a les comarques tarragonines i lleidatanes també falten autocars i s’estan buscant vehicles a, País València i Aragó.
Segons les dades aportades pel responsable de l'Onze de setembre de l'ANC a l'Alt Empordà, Milton Sánchez, manquen autocars arreu de Catalunya, però sobretot, a les comarques gironines. "A Girona capital no queda cap autocar i estan buscant-los a Andorra, Catalunya Nord o fins i tot França", ha comentat. Per això, part dels membres de l'assemblea han començat a buscar altres fórmules com "la plena ocupació de vehicles". "El que s'intenta és posar en contacte persones que tinguin previst anar a Barcelona amb el seu vehicle propi i els sobri algun lloc per així omplir totes les places", ha comentat.Des de l'ANC de l'Alt Empordà ja han contractat 17 autocars procedents de la Catalunya del Nord. "Els següents que llogarem ja seran de la zona de Narbonne i són uns 1.100 o 1.200 euros cada autobús, molt per sobre del que han costat els altres que hem contractat anteriorment", ha explicat Sánchez.
Segons el membre de l'ANC, a les comarques tarragonines i lleidatanes també falten autocars. "Des que va haver-hi l'assemblea de l'ANC a Tarragona que en manquen i les diverses agrupacions de cada territori estan buscant vehicles a València i Aragó", ha comentat. Pel que fa a les comarques gironines, a Castelló d'Empúries ja s'han programat sis autocars d'unes 50 places cada un, a Roses vuit i a Figueres ja se n'han omplert set. "I encara no hem arribat al moment de bogeria que vindrà a principis de setembre, quan la gent acostuma a despertar-se", ha destacat Sánchez.
En total, des de l'ANC de l'Alt Empordà expliquen que ja hi ha uns 1.700 autocars contractats per la diada de l'onze de setembre. "Ara fa dos anys a l'Alt Empordà només vam omplir-ne una cinquantena", ha comentat Sánchez. No obstant això, s'ha de tenir en compte que aquest 2014 no està previst que es tornin a llogar trens, tal com van fer l'Ajuntament de Girona i Figueres ara fa dos anys, cosa que va permetre traslladar un gran nombre de persones.
El lloguer d'aquests trens va acabar davant dels jutjats de Girona després que la Delegació del Govern de l'Estat a Catalunya, amb Llanos de Luna al capdavant, va presentar un recurs contenciós administratiu pel contracte amb Renfe que va permetre que el consistori de Girona i Figueres pogués organitzar aquests trens especials.
El jutjat va determinar que l'ajuntament de la capital gironina s'havia excedit del seu àmbit competencial contractant un servei especial de trens per desplaçar els ciutadans fins a la manifestació de l'11-S de Barcelona. Al mateix temps, el jutjat també va considerar que el govern espanyol havia intentat utilitzar les institucions amb la intenció d'aconseguir "beneficis de caràcter polític o electoral". A grans trets, el jutjat va determinar que s'havien malbaratat recursos humans i econòmics i va condemnar les dues parts a pagar els costos del procés.