
Sala i Martín: “el ressò internacional del 9-N és una victòria brutal de la gent proconsulta”
El professor assenyala que institucions de prestigi internacional han opinat 48h abans que un Rajoy catatònic opinés sobre les repercussions del 9-N i que això és “una victòria brutal”.
Xavier Sala i Martín ha valorat al programa Divendres de TV3 les informacions de l’agència Bloomberg i Fitch sobre el procés. El professor ha recordat que la primera agència és la font principal de notícies econòmiques a nivell mundial i que la segona és una agència de qualificació del deute, i ha volgut assenyalar que, d’entrada, és remarcable que “de sobte” Catalunya és “als radars” de totes les agències econòmiques i de notícies més influents del món, cosa que no havia passat mai en els últims trenta anys, fet que preocupa molt a Espanya perquè voldrien que “ningú parlés del procés”.
Un èxit sense precedentsSala i Martín ha explicat que a la conferència de Davos de fa un any els espanyols estaven preocupats per la internacionalització del procés i després de cada reunió preguntaven si s’havia parlat del “tema català”. Aquesta partida l’hem guanyat. També ha subratllat que l’interès de l’agència Bloomberg, fundada per l’ex alcalde de Nova York, de Fitch, i del World Street Journal o New Yorlk Times, és una victòria brutal de la gent proconsulta pel ressò internacional que ha fet que institucions dels EUA opinessin 48 h abans que el president espanyol.
Tenim la paella pel mànec
Sala i Martín ha recordat que el escenaris que planteja Fitch o Bloomberg, que assenyalen bàsicament un escenari de catàstrofe per Espanya en cas d’independència de Catalunya, s’ha de llegir sempre des del punt de vista de l’inversor i que sovint fan propostes, com que l’estat espanyol cedeixi a Catalunya un acord fiscal similar al concert basc, que demostren que no coneixen el tarannà de l’estat espanyol, i insisteix que en qualssevol cas els catalans no som els inversors, “som els que hem de pagar i decidir”, i que ara el tema clau és que el món financer veu que Espanya tindrà problemes per fer front al deute sobirà, i que a l’hora de la veritat Espanya canviarà d’opinió perquè els mercats financers els obligaran.
Espanya es “menja” el deute si ens envia a l’hiperespai
“Al món econòmic internacional volen que fem com Escòcia, que ens donin unes galetetes i contents”, ha explicat l’economista i ha insistit que diguin el que diguin les agencies “som nosaltres els que hem de decidir, no Bloomberg ni Fitch” i ha recordat que si Espanya ens envia a l’hiperespai es mengen el deute sobirà i el del FLA.