
Rafael Ribó: “L’autèntic estalvi està en aprimar el Defensor del Pueblo i potenciar el Síndic de Greuges”
Ja fa més de deu anys que Rafael Ribó, Síndic de Greuges de Catalunya, vetlla pels drets dels ciutadans enfront d'abusos d’administracions de tots els colors i empreses.
Meritxell Doncel (@m_doncel) / Periodista i Advocada.- Últimament, té la mosca darrere l’orella. I és que l’amenaça del govern espanyol de suprimir institucions autonòmiques plana sobre la seva porta. Ell, però, no ho creu possible.
S’imagina que el Defensor del Pueblo Español hagués de ser l’únic garant dels drets lingüístics en casos de discriminació del català?L’espanyol és l’únic cas en tot el món democràtic en què, havent-hi distribucions territorials amb parlaments i governs propis, hi ha un defensor que arriba a tot arreu. El defensor de Gran Bretanya no entra a Escòcia, ni a Gal·les ni a l’Ulster, per exemple. Tampoc passa a Bèlgica o a Àustria. L’únic cas anòmal és el d’Espanya. L’Estatut de Catalunya ho va voler solucionar, per raons de proximitat, però s’ho va carregar el Tribunal Constitucional.
El govern espanyol vol eliminar el Síndic i delegar les funcions en el Defensor del Pueblo. Serviria per estalviar o incrementaria el cost del servei?
Anar a inspeccionar la Model ens costa un bitllet d’autobús i ho fem cada setmana. Que ho faci el Defensor del Pueblo li costa el desplaçament de Madrid a Catalunya. Calculi! És un absurd monumental! Si volem evitar la duplicitat hem d’evitar que el servei central es desplaci pels territoris. L’autèntic estalvi estaria en aprimar el servei central i potenciar la proximitat. Què fa un ministeri de Sanitat a Madrid quan totes les competències sobre la xarxa pública de salut està en mans de la Generalitat? A Alemanya no hi ha ministeri d’Educació perquè està en mans de cadascuna de les unitats territorials. Si volen estalviar cal acabar amb aquest entrellat monumental de funcionaris i interessos creats a l’entorn de l’antiga estructura de l’Estat.
El govern central pot eliminar amb una llei que no és orgànica una institució que està expressament prevista a l’Estatut?
No, per suprimir-la caldria una llei del Parlament de reforma de l’Estatut que fos tramesa al Congrés i al Senat i fos votada en referèndum. I, de moment, sembla que el govern central li té una mica de por als referèndums. Per tant, el Síndic està prou protegit per l’ordenament estatutari i constitucional. En alguna comunitat on no és així, com ara Castella La Manxa, la senyora Cospedal el va suprimir de la nit al dia amb l’argument que allà aquesta institució no tenia tradició i en contra de tots els tractats internacionals que està votant Espanya, on Nacions Unides i la UE defensen que hi hagi defensors a escala propera a la ciutadania, com són els autonòmics. És una hipocresia monumental!
Per tant, vostè no té por que sigui suprimida...
Resta de l'entrevista en aquest enllaç