
Pujol Ferrusola sorprèn i respon llargament a les preguntes dels diputats
Diu que les operacions en paradisos fiscals les va fer el seu banc sense el seu coneixement i nega que fes viatges continuats a Andorra amb la seva exparella Victoria Álvarez per treure o portar-hi diners
Barcelona (ACN).- El fill gran de l'expresident de la Generalitat Jordi Pujol, Jordi Pujol Ferrusola, ha negat aquest dilluns al Parlament que ell operés directament amb comptes en paradisos fiscals, sinó que les operacions les va fer el seu banc sense el seu coneixement. En la seva compareixença, Pujol Ferrusola ha detallat diverses operacions d'algunes de les seves empreses, però ha negat que en cap cas cobrés comissions a empreses per adjudicacions d'obra pública o es beneficiés de forma irregular de contractes públics. Tot i així, l'empresari i inversor no ha entrat en detalls sobre la "deixa" del seu avi perquè primer ho vol respondre al Jutjat d'Instrucció 31 de Barcelona, que l'ha citat com a imputat.
Respon a cadascun dels diputatsPujol Ferrusola ha demanat al president de la comissió d'investigació, David Fernández, de poder respondre després de la intervenció de cada diputat, però el representant d'ERC, Oriol Amorós, li ha dit que les regles de la comissió les marquen els diputats i que ell li faria les preguntes una a una. Pujol ha esperat que Amorós fes tota la seva intervenció i ha respost conjuntament i de forma prolongada diverses qüestions.
Confirma la versió del para sobre la deixa
El fill gran de l'expresident ha reiterat la versió del seu pare sobre l'origen de la deixa del seu avi, i ha assegurat que "els diners mai han estat ni entrat a Espanya". Segons l'empresari i inversor, el seu avi "no creia en el que es feia a Catalunya, no perquè no cregués en Catalunya, sinó perquè li preocupava l'actitud d'Espanya, havia viscut la guerra, no hi confiava". Així, pensava que si Catalunya volia avançar políticament, els seus líders podien ser atacats o perseguits per l'estat, com, segons ell, està passant en l'actualitat.
Sobre els comptes a Andorra ha dit que no sap com es van administrar fins que ell se'n va fer càrrec a partir del 1990. Ha explicat que la relació amb el seu avi era "especial" i probablement va substituir la que ell havia tingut amb el seu pare, Jordi Pujol Soley, i aquest amb el seu pare. "Passejàvem per la ciutat i sopàvem en llocs especials per a ell, m'explicava qui era qui, i m'insistia que la política podia fer mal a la família", ha explicat. I ha afegit que Florenci Pujol no pensava en el seu fill perquè no en volia saber res, sinó en la seva nora i néts. "A la tia Maria, germana de l'expresident, no sé si la va respectar o no, l'avi em deia que no em preocupés per ella", ha afegit.
Desmenteix Victòria Álvarez
Pujol Ferrusola ha negat que anés contínuament a Andorra per portar o treure diners, com el va acusar la seva exparella Victòria Álvarez, amb qui només ha estat tres cops al principat pirinenc. I sobre els seus moviments bancaris en paradisos fiscals, els ha atribuït a moviments ordenats pel seu banc, el BBVA, comprador de Banca Catalana, sense el seu coneixement. Així, ha dit que ell va contractar diversos productes financers legals, controlats pel Banc d'Espanya, que el banc feia rendir com i des d'on volia. A més, ha dit que el BBVA l'ha fet fora del banc sense cap firma i sense motiu.
Així mateix, ha negat que hagués cobrat comissions d'empreses que volien aconseguir adjudicacions públiques amb la Generalitat, i tampoc les seves pròpies empreses hi han treballat. Entrant en forces detalls, Pujol Ferrusola ha desgranat les operacions empresarials d'algunes de les seves companyies, que ha assegurat que eren totalment legals. Segons ell, algunes empreses que s'han vinculat a ell no són seves, però les que ho són tenen com a objectiu principal la "dinamització econòmica" tant a l'estranger com a la península Ibèrica.
Sobre la gestió dels diners familiars a Andorra i dels seus diners personals en paradisos fiscals ha dit que donarà explicacions primer a la jutgessa, però ha obert la porta a tornar a comparèixer al Parlament un cop hagit declarat al jutjat.
Pujol Ferrusola cita exemples de diversos diputats per defensar que ell no domina tots els àmbits de les seves empreses
Jordi Pujol Ferrusola, fill gran de l'expresident de la Generalitat, ha citat exemples de diversos diputats per defensar que ell no domina tots els àmbits que tracten les seves empreses, sinó que fa servir tècnics que l'assessoren, com també fan els parlamentaris quan participen en diverses comissions i no tenen formació per fer-ho. Ha posat exemples concrets de diputats d'ICV, ERC, UDC i fins i tot ha recordat que l'exdiputada del PSC Laia Bonet ara ha estat fitxada per Acciona per millorar la imatge d'Aigües Ter-Llobregat. Pujol ha opinat que va cometre l'error de treballar sol, i ha opinat que si ho hagués fet des d'un gran despatx, ara no tindria problemes legals ni comissions d'investigació.
"Vostès són especialistes en moltes coses i ningú els posa en dubte"
Pujol Ferrusola ha ironitzat que ell, com els diputats del Parlament, és un "home del Renaixement". "Vostès són especialistes en moltes coses i ningú els posa en dubte", ha apuntat fent referència al nombre de comissions on els parlamentaris participen, algunes sobre temes concrets. Ha apuntat, per exemple, que Antoni Gutiérrez Díaz, pediatra de professió, va participar en la comissió d'investigació sobre Ascó l'any 1980. "Sabia alguna cosa d'energia nuclear?", ha preguntat.
Tràfic d’influències dels diputats, cas Laia Bonet
També ha citat diputats d'ERC, d'UDC i ha al·ludit al fixatge de la socialista Laia Bonet per l'ATLL. "Laia Bonet és especialista en la imatge del l'ATLL? Està clar per què l'agafen, per la seva bona relació amb l'administració. Bonet té entrada amb l'administració, per això l'agafa Acciona, no perquè sigui una gran tècnica de l'aigua", ha argumentat. El diputat d'ERC Oriol Amorós ha lamentat que Pujol Ferrusola pretengui desprestigiar la feina dels diputats.
L’error d’anar sol en els negocis
D'altra banda, encara en resposta a Amorós, el fill gran de Pujol ha reconegut que va cometre l'"error" d'haver treballat pel seu compte. Vist en perspectiva, ha dit, ell hauria d'haver muntat un despatx amb advocats i economistes, i ara no estaria en processos judicials. "Moltes coses si jo estigués cobert amb un Pricewaterhouse o amb un Garrigues, avui no hi hauria aquest problema", ha dit.
De fet, ha dit conèixer "molts exemples de gent que ha estat expolític, exfiscal o jutge o exresponsable de la hisenda catalana que s'ha muntat el seu despatx i està fent negocis, i amb relacions amb el món públic, i no tenen cap relació amb comissions d'investigació". De tota manera, ha assegurat que tots els seus negocis són privats i no tenen a veure amb l'administració.