ADIF: “Oferim un servei pèssim”
El conseller Vila explica a RAC1 que d’haver aplicat els 400 milions pactats en inversió a Rodalies de Catalunya l’any passat amb el ministeri, i que no s’han invertit, la xarxa tindria un múscul raonable
El conseller Vila explica que quan es va pactar el traspàs de rodalies, es traspassà el servei ferroviari que el presta, però les infraestructures no. Això continua en mans d’ADIF i segueixen reportant directament a la ministra. Ahir, el president d’ADIF va fer un gest insòlit que fou venir a la conselleria a donar la cara, però va recordar que només està obligat a reportar directament amb la ministra. “Vinc per cortesia”, va dir el president de la companyia ferroviària espanyola. El conseller de Territori i sostenibilitat diu que ADIF li va reconèixer que "oferim un servei pèssim". Per tot això, Vila proposa liberalitzar el servei.
ADIF: “Una major freqüència de pas empitjora el nostre servei”
Joaquim Nadal deia ahir que el traspàs de Rodalies quan ell era conseller va ser modèlic. Vila diu que el traspàs va ser incomplet, “a mitges”. Per funcionar hi hauria d’haver hagut una “lleialtat recíproca entre les dues parts”. Els actors però, han tingut sempre molt clar que a qui reportaven era i és la “ministra de foment”. Catalunya no pot decidir massa més cosa que els horaris que vol posar i els trens que vol posar. Vila creu que cal garantir que l’administració sigui forta perquè pugui castigar les incidències. Aquesta no és la situació que exerceix Catalunya, però.
“El traspàs de rodalies total només arribarà amb la independència”
“Algú no entén que no puguem millorar significativament el servei que prestem al Maresme o a Vic?” La Generalitat ha millorat totes aquelles infraestructures que ha gestionat, com les línies dels FCG. “Amb un país independent gestionaríem molt millor tot el servei de Rodalies, segur”. Vila, com ahir Junqueras, ho té molt clar i ha cridat a votar una majoria sobiranista el 27S, el proper objectiu.
La no inversió crònica durant anys
Vila se sent decebut amb el ministeri, creu que un conseller té l’obligació de dialogar sempre, però no hi ha hagut lleialtat recíproca. El conseller de Territori i Sostenibilitat ha recordat que “les inversions ferroviàries previstes pel port, no s’han ni començat a fer”. I sempre és el mateix. Mentre ADIF depengui del ministeri, no hi haurà res a fer.
Gelosia de l’Estat per la gestió dels trens traspassats a Catalunya
Als anys 80 es va fer el traspàs ferroviari de Martorell a Barcelona. La línia va millorar, i l’afluència de passatgers es va multiplicar. Aleshores l’Estat va decidir no traspassar la línia de Montcada-Vic, que ha empitjorat el volum de passatgers (d’un milió a vuit-centes mil). Per Vila, el darrer moment dolç de RENFE va ser el de la presidència de Mercè Sala. Ella identificà els usuaris com a clients. Aquest oasi de servei no va tenir continuïtat al ministeri de Foment.
Joana Ortega: “Reclamem la gestió de Rodalies perquè no es pot fer broma amb la gent”
La vicepresidenta del govern de Catalunya també ha opinat sobre la polèmica de Rodalies aquest matí a ‘Els Matins de TV3’. Per Ortega, la xarxa ferroviària a Catalunya “no és prioritària" per Madrid. El govern cada vegada ho té més clar: “hem de reclamar més que mai el traspàs complet de la gestió de Rodalies […] reclamem la gestió perquè no es pot fer broma amb la gent”.
Notícies relacionades
- Mas: El #24M cal plantar cara a un estat “hostil” amb Catalunya i “inepte” per resoldre els problemes bàsics 21.05.2015.
- El caos a Rodalies atura tot un país, què en diuen els polítics? 21.05.2015.
- Societat Civil Catalana fa el ridícul enmig del caos de Rodalies 21.05.2015.
- Junqueras: lligats a Espanya, lligats a RENFE 21.05.2015.