
L’aeroport fantasma de Ciudad Real, que va costar 1.100 milions, es podria vendre per 90
La infraestructura manxega és el paradigma del fracàs espanyol: centralisme, totxo, connivència sector públic-privat, bancs corruptes i capitalisme d’amiguets
L’Aeroport de Ciudad Real, del tot tancat des de fa tres anys, ha rebut una oferta de compra de l’empresa anglesa HGA per 90 milions d’euros. Algú podria pensar que és un bon tracte, però tenint en compte que la construcció de la infraestructura va costar 1.100 milions, es tracta d’un negoci ben deficitari per la majoria, i ben rodó per una minoria.
Dos vols diaris amb deu passatgers per cap
La idea va néixer per ser un complement a l’aeroport de Barajas, tot promocionant el centralisme madrileny i es va executar amb tots els luxes i eufòria del totxo dels anys 2000. Després de múltiples retards administratius, l’‘Aeropuerto Central Ciudad Real’ va entrar en servei el desembre de 2008. Els següents dos anys van ser d’autèntics fracassos, amb una mitjana de dos vols diaris amb deu passatgers per cap, fins que el govern de Castella-la Manxa va subvencionar Vueling amb 2,3 milions d’euros per mantenir l’aeroport viu.
Al servei dels caçadors amics de Joan Carles I
Ni així va poder evitar que continués sent fantasma, perquè al cap d’un any va passar a ser exclusiu per vols privats, la majoria dels quals per amants de la caça amics del Rei Joan Carles I. Amb tot, va tancar definitivament el 13 d’abril de 2012. Els deutes van fer que el jutge obligués fa unes setmanes a posar-lo a subhasta excepte si algú fa una oferta abans del 19 de juny.
Capital de CCM, rescatada amb diner públic
Es tracta d’un aeroport amb capital privat, però només oficialment. Dels 1.100 milions que va costar, 400 van ser aportats per Caja Castilla-la Mancha (CCM), intervinguda després pel Banc d'Espanya en trobar en els seus comptes un forat d'entre 3.000 i 4.000 milions d'euros, i avalada amb 9.000 milions d'euros de diner públic. En definitiva, un terç de l’Aeroport l’han pagat tots els ciutadans.
Amics del totxo del Rei i Bono, implicats
La resta d’accionistes eren empresaris propers a la monarquia i a José Bono, president de Castella-la Manxa en aquell moment, fins al punt que la frontera entre el sector públic i el privat s’esborrava. Els homes de negocis invertien en el projecte amb diners prestats per la mateixa CCM. En alguns casos aquests diners tornava a ells mateixos via contractes de construcció del propi aeroport. Un negoci, literalment, rodó. Una de les empreses constructores va ser Sacyr Vallehermoso, amb accionistes destacats com Joan Abelló, aficionat a la caça i molt proper al Rei Joan Carles.
Notícies relacionades
- Germà Bel assenyala l’exconseller Nadal per la seva “política castissa d'infraestructures” 24.02.2015.
- Nova pífia a l’aeroport de Castelló 08.01.2015.
- El govern valencià treu pit de l’aeroport de Castelló que escandalitza Europa 15.12.2014.
- L'Aeroport fantasma de Castelló, tres anys de vergonya 24.03.2014.
- AENA paga amb els diners dels catalans l’aeroport del Prat i se’l queda 18.11.2013.
- “La gran Bacanal” de l’Estat en matèria d’infraestructures 13.12.2012.