Iglesias troba la fórmula per avortar el procés: un referèndum d’independència als Països Catalans
El líder de Podemos assegura que la DUI és inviable perquè existeix una legalitat a l’Estat espanyol com la que tindria un eventual Estat català
El líder de Podemos, Pablo Iglesias, en una entrevista simultània a 'Público' i 'Crític', explica que en l’hipotètic cas que fos president del govern espanyol i el Parlament aprovés una DUI diria als catalans que això és jurídicament inviable perquè “la constitució no ho permet“ i que el què cal és fer un procés constituent a nivell estatal que abordi també la qüestió territorial. Després d’això, ens proposaria fer un referèndum a tots el Països Catalans amb la convicció que llavors, els Catalans li diríem: “no home no”. Amb tot, Iglesias es mostra partidari del dret a decidir, però considera que aquest dret només es pot articular en el marc d’un procés constituent a nivell de l’estat espanyol.
Intent de posar la CUP contra les cordesIglesias assegura que no es viable una DUI i que ni David Fernández ni Quim Arrufat creuen en aquesta opció. “Si jo li demano a Quim Arrufat si es viable la independència de Catalunya a través d’una DUI perquè votin ... on votaran? A Catalunya o en els Països Catalans?, perquè com votin als Països Catalans…”
Pisarello no s’explica
A la pregunta sobre si està d’acord amb Gerard Pisarello, que va assegurar que una derrota del procés sobiranista seria també la derrota dels moviments de tot l’estat, Iglesias respon: “No ho se, no se a que es refereix”. Per altra banda Iglesias creu que “és igual” si el procés sobiranista està subordinat al procés espanyol o es la punta de llança com defensa BComú, perquè segons ell, la noció de processos constituents, en plural, és la que compta.
Herrera i Nuet millor invisibles en una eventual Catalunya en comú o fórmula similar
Pel que fa a la candidatura de Podemos a Catalunya, Iglesias veu positiu dialogar amb altres forces, encara que destaca que Podemos té espai a Catalunya i que el seu logo i nom són molt importants. En aquest sentit, Iglesias aposta per una candidatura de confluència similar a la de BComú, però liderada per Dante Fachín –que li encanta, no com Forcades de qui considera no és una bona opció-, i amb figures com Herrera i Nuet presents, però en un segon o tercer pla, perquè encara que creu que tenen experiència, no convindria que tinguessin molt de protagonisme de cara a constituir la imatge de la candidatura. Amb tot, diu que no és bo que ell interfereixi en qui ha de ser el líder perquè l’han de triar els catalans.
Pactes per concórrer a les eleccions espanyoles
El secretari general del Podemos assegura que ells són “una força política plurinacional” i que és “innegociable” que el logo i el nom de Podemos estigui a la papereta en tots els col·legis electorals d’Espanya -recordem que a les eleccions europees el logo de Podemos va ser la cara de Pablo Iglesias-, tot i que Iglesias sí que veuria la possibilitat que Podemos es presentes amb sectors de la societat civil o altres actors polítics a Catalunya, cara les eleccions espanyoles. Però això sí, les sigles o nom de les forces haurien d’aparèixer després un guió que les separés de Podemos.