'Volem crispetes', nova campanya per defensar el cinema en català
La Plataforma per la Llengua vol denunciar que és possible demanar crispetes i beguda en català però no veure pel·lícules en la nostra llengua
Quan falten poques setmanes per l'aprovació definitiva de la Llei de Cinema, que normalitzarà el català a les sales, la Plataforma per la Llengua ha volgut impulsar una darrera campanya per denunciar la situació que esmenarà la nova llei. Sota el lema de 'Volem crispetes', l'organització repartirà al metro milers de paperines de crispetes perquè la ciutadania recordi que el dret de demanar beguda o crispetes en català no es reconeix a l'hora de triar la pel·lícula. L'entitat ha recordat que actualment només el 3% de les sales del Principat projecten cinema en llengua catalana, malgrat els nombrosos estudis que demostren que les projeccions en català són plenament rendibles.
La campanya 'Volem crispetes' persegueix posar en evidència la situació de desigualtat que pateix el català al cinema si la comparem amb altres llengües similars i reclamar-ne una regulació del sector. Segons la Plataforma per la Llengua, la situació actual de la llengua catalana al cinema afavoreix una discriminació lingüística única en el context europeu. Per tal de difondre aquest missatge, la Plataforma per la Llengua ha ideat, en col·laboració amb l'agència de publicitat Alícia, aquesta campanya que pretén introduir en la ciutadania de manera simpàtica i visual el debat sobre la situació de la llengua catalana al cinema.Com fer-ho? Utilitzant una imatge impactant i fàcilment identificable amb el cinema, com són les crispetes, i un missatge que remet a una qüestió de drets i que obre la reflexió següent: com és que, mentre a qualsevol cinema, podem demanar crispetes o 'pedir palomitas', podem beure un refresc o 'tomar un refresco', no passa el mateix amb les pel·lícules que hi veiem? És a dir: com és que no hi ha una igualtat real de drets en el cinema?
Segons les avaluacions realitzades per la Plataforma per la Llengua, la presència de cinema en català a les nostres pantalles és més que escassa, i no arriba a un 3% de mitjana, malgrat les xifres demostren que el català és rendible en molts mitjans, també al cinema, tot i les precàries condicions d'ubicació, horaris i manca de publicitat de les sessions en català. La campanya es difondrà a través del web volemcrispetes.cat i també de xarxes socials com Facebook, Twitter o Youtube. Aquesta iniciativa culminarà amb una acció que es celebrarà la setmana que ve i durant la qual es repartiran gratuïtament milers de paperines plenes de crispetes.