
Espanya involuciona: demana a la UE cotxes que contaminin més
El govern espanyol posa la indústria automobilística més contaminant per davant de la salut dels ciutadans
El govern d’Espanya ha fet arribar a Europa una contraproposta a la nova regulació de les emissions contaminants dels automòbils. Demana que la UE autoritzi vehicles dièsel que contaminin molt més del que proposa la Comissió Europea.
El govern de Rajoy pretén contaminar mésEn un context en què la Unió Europea intenta fer passos endavant en la protecció del medi ambient i es comencen a fer alguns passos en favor de les energies més netes, Espanya camina al revés. Segons informa el diario.es, el govern espanyol ha fet arribar un document a la Comissió Europea que fa una nova proposta pel que fa als límits legals de les emissions contaminants dels automòbils. El document, elaborat pel Ministeri d’Indústria, proposa que els cotxes dièsel puguin emetre fins un 43% mes de diòxid de nitrogen que el màxim calculat pels tècnics europeus. Fet que suposa que, segons la proposta espanyola, els cotxes podrien arribar a emetre 184 mil·ligrams de diòxid de nitrogen per quilòmetre, en comptes del màxim de 128 que vol establir la CE.
A Espanya no li va bé apostar per un aire més net
Malgrat que la qüestió fa molt de temps que és sobre la taula, ja que es considera que un aire més net estalviarà molts diners en sanitat, i que els Estats membres n’estan al cas, la UE s’ha posat les piles recentment amb la regulació després de l’escàndol de Volkswagen – el frau de l’empresa consistia precisament en adquirir una qualificació ambiental que no tenien – i al govern espanyol la celeritat no li ha acabat de fer massa gràcia.
Al Ministeri d’Indústria espanyol això no li ha agradat gens i per això ha enviat una contraproposta. El govern espanyol pretén permetre molt més marge per l’emissió de tòxics i relaxar àmpliament el calendari de desplegament de la normativa i, per justificar-ho, l’Estat dóna alguns arguments en el seu document que, segons sembla, són poc concrets.
Excuses poc consistents.
Segons el punt de vista d’Indústria la normativa tindria una greu influència negativa sobre l’economia espanyola, malgrat que la OMS ha calculat que l’aire contaminat suposa una despesa de 38.000 milions d’euros a l’Estat espanyol– el sector automobilístic en genera 25.000- en morts prematures i malalties atribuïdes a la pol·lució.
A més, el govern espanyol ha al·legat que la producció de vehicles més sostenibles suposaria la pèrdua de llocs de treball, i reduiria la inversió en I+D, fet que és difícil d’entendre si precisament el sector es veu obligat a evolucionar per produir automòbils nous més nets.
El mercat per davant de les persones
En aquest sentit, Francisco Segura, d’Ecologistes en Acció, ha dit en declaracions a el diario.es que “el Govern espanyol, en la tessitura d’apostar pels interessos de la indústria més contaminant o per la salut de la població, opta per el primer”.