El president de FERRMED: la independència “segur” que impulsaria el corredor mediterrani
Amorós diu que Catalunya tindria “una xarxa ferroviària de primera classe” i troba “absolutament inadmissible” l’actitud de Madrid
El president de FERRMED, Joan Amorós, creu que la independència de Catalunya “segur” que impulsaria el corredor mediterrani i tota la xarxa ferroviària al país. En declaracions a l’ACN durant un congrés de FERRMED a Brussel·les, Amorós ha denunciat com a “absolutament inadmissible” l’actitud del govern espanyol respecte al corredor mediterrani. “No hi ha voluntat política”, ha lamentat, remarcant que les inversions programades són “insuficients”.
Amb un estat propi en 12 anys el corredor seria una realitat
Amorós ha assegurat que “l’avantatge” d’una Catalunya independent seria la capacitat de poder invertir directament a la xarxa ferroviària, i disposar dels 16.000 milions d’euros anuals de dèficit fiscal. “Hem fet una avaluació de tot el que necessita Catalunya en xarxa ferroviària, incloses les rodalies, i són uns 26.000 milions en inversió”, ha dit el president de FERRMED, que creu que “amb un pla a 12 anys amb un estat propi es podria desenvolupar sense massa problema”. Amorós ha lamentat, també, que a la xarxa de rodalies “no s’ha fet res des dels anys 30”. “És increïble”, ha afegit.
Manca de voluntat política pel corredor
“Ens reconeixen que els diners pel corredor mediterrani van saltant d’un any pel següent, no els inverteixen pel 2014, els passen al 2015, i ara al 2016”,ha lamentat el president de FERRMED. “És absolutament inadmissible, i no només això, és que a més a més el que programen és realment insuficient”, ha afegit Amorós, que fa anys que fa ‘lobby’ a Brussel·les i Madrid perquè es construeixi el corredor mediterrani.
Tracte discriminatori de l’estat, Madrid sempre guanya
“És una lluita que no s’acaba mai”, ha assegurat Amorós, que ha indicat que el tram mediterrani del corredor només tindrà ample europeu en una via, el que vol dir que cada dia només podran passar 12 trens de mercaderies entre Martorell i Tarragona, 14 entre Tarragona i Castelló i 10 entre Castelló i València. “És un tracte absolutament discriminatori del corredor mediterrani coster respecte a la branca que surt de Tarragona i va cap a Madrid, que té doble plataforma sempre, té pràcticament quatre vies a tot arreu, mentre nosaltres encara tenim trams en via única”, ha denunciat.
Concepció d’Espanya egocèntrica
Segons Amorós, “és realment increïble que es facin trens AVE per anar a Zamora i a tot arreu, i entre Barcelona i València no”. “Si tinguéssim una altra plataforma d’alta velocitat, l’actual la podríem destinar a mercaderies”, ha recordat. El president de FERRMED ha defensat que “Europa sap perfectament que les polítiques del govern espanyol no són admissibles”.
“Aquests senyors tenen una concepció d’Espanya tan egocèntrica i centralista que no hi ha qui els mogui, segueixen invertint en alta velocitat encara que sigui una ruïna i pel corredor mediterrani les engrunes”,ha destacat.
“Són capaços de tot”
Per Joan Amorós, “seria ridícul” que el govern espanyol estigués retardant les inversions en el corredor mediterrani per culpa del procés sobiranista. Segons ell, seria de “curt de mires” castigar el corredor per l’empeny independentista a Catalunya perquè aquesta infraestructura “interessa a tota la gent del sud”. “Tenim molts membres a Almeria o Múrcia que estan sospirant per tenir l’ample internacional i poder treure les mercaderies més fàcilment”, ha explicat. Amb tot, no ha descartat que hi hagi una vinculació política: “són capaços de tot”, ha dit.
Bones paraules que no es tradueixen en realitat
El president de FERRMED ha assegurat que el ministeri de Foment, encapçalat per Ana Pastor, posa “totes les excuses del món” però tampoc fa “estudis importants” per impulsar el corredor mediterrani. Amorós creu que no hi ha “una planificació correcta” però que Pastor i el seu equip “s’enfaden” si FERRMED reclama un coordinador estatal pel corredor mediterrani. “A l’hora de la veritat tot es perd en bones paraules que després no es tradueixen en realitats”, ha lamentat. “L’única solució és empènyer des de la societat civil i el món polític regional”, ha afegit, celebrant que el nou govern del País Valencià té “un esperit més combatiu” que l’anterior, liderat pel PP.
Conferència a Brussel·les
FERRMED ha organitzat a Brussel·les la conferència ‘L’impacte del comerç intercontinental en la competitivitat de la Unió Europea i la xarxa central de corredors’, que pretén “promoure” que les inversions se centrin en els eixos “on hi ha una prioritat socioeconòmica”, com el tram català. “Catalunya i tota la part del sud de França, fins a València, té un potencial de creixement enorme, igual que la zona de Brussel·les i el Benelux, perquè és on l’eix nord-sud es creua amb l’euroasiàtic, que amb el transsiberià arriba fins a Rússia”, ha explicat Amorós.
La conferència, que s’allarga durant tot el dia, ha comptat amb la participació del ministre de Finances de la presidència de torn de Luxemburg, Pierre Gramegna, el president de l’Associació de Ports Internacionals i número dos del Port de Barcelona, Santiago Garcia-Milá, el coordinador del corredor mediterrani de la Comissió Europea, Jan Brinkhorst, i responsables d’empreses com Grimaldi, Samskip o Hutchison.