
20J: El cinturó metropolità decideix
Més de 480.000 persones cridades a votar la independència aquest diumenge · Els municipis del Baix Llobregat podrien dir el primer 'no' a la independència
La quarta onada de consultes sobre la independència, que aquest diumenge 20 de juny permetrà pronunciar-se a favor o en contra de l'Estat propi a més de 480.000 catalans, planteja per primer cop l'interrogant d'una possible primera victòria del 'no' a les poblacions del cinturó metropolità de Barcelona. En concret, municipis tradicionalment dominats pel PSC i amb una forta immigració espanyola, com Cornellà de Llobregat, Esplugues, Sant Boi de Llobregat o Sant Feliu de Llobregat, organitzen consultes on hi podran votar més de 200.000 persones, i diverses entitats, com ara les associacions de veïns de Cornellà, ja fa dies que fan campanya per mobilitzar el 'no' a la independència.
A més de les consultes al Baix Llobregat, també celebraran consulta ciutats molt poblades com Cerdanyola del Vallès, Sitges o Mataró, on la plataforma organitzadora, coordinada per l'equip d'Alfons López Tena, ja ha superat el 14,5% de vot anticipat d'entre els més 100.000 mataronins cridats a les urnes diumenge.Les consultes d'aquest 20-J, que se celebraran a 45 municipis catalans, faran d'aquesta quarta onada la més 'metropolitana' de totes, amb una farcida representació de municipis del Baix Llobregat, el Maresme, el Garraf i el Vallès Occidental i Oriental. Com és habitual en aquestes jornades, hi haurà observadors internacionals per tal de garantir la transparència i fiabilitat del procés de votacions.
En la compareixença de divendres passat, el portaveu de la Coordinadora Nacional, Uriel Bertan, qüestionava que el 'cinturó roig' entorn de Barcelona sigui tan 'impenetrable' a les consultes sobre la independència com diuen alguns mitjans de comunicació, ja que s'hi registra un percentatge de vot anticipat similar al registrat a d'altres municipis les onades anteriors.
Entitats pel 'no'
Entre les entitats que faran campanya pel 'no' hi ha la Federació d'Associacions de Veïns de Cornellà, que col·labora amb la Cornellà Decideix cedint espais, perquè entenen que cal donar veu a la participació ciutadana, però faran campanya pel 'no' en creure que la independència 'no és ara mateix una prioritat', segons explicava la presidenta de la federació, Pura Velarda.
Per Velarda, 'no és el moment' de la independència, i argumenta que 'caldria seguir defensant que s'aprovi l'estatut sorgit del Parlament'. 'L'objectiu de la independència el veiem a llarg termini i nosaltres no el volem', reblava la presidenta de la FAVCO. El portaveu de Cornellà Decideix, Lluís Junyent, valorava molt positivament que les associacions de veïns es mobilitzin, ja que això donarà visibilitat a la consulta i permetrà augmentar la participació.
Polítics que votaran la independència i d'altres que hi donaran suport
Com ha estat habitual en les darreres onades de consultes, els polítics empadronats als municipis que celebren consultes podran votar la independència. És el cas del republicà Joan Tardà, que votarà a Cornellà. També està cridat a votar Manel Mas, diputat del PSC a Madrid, així com Felip Puig, secretari adjunt de Convergència, que amb tota probabilitat votarà a Vallromanes.
Des d'Esquerra també han mobilitzat els seus principals representants, i Joan Puigcercós, Joan Ridao, Anna Simó i Oriol Junqueras, a més dels consellers Jordi Ausàs i Carme Capdevila, visitaran els diversos indrets que votaran la independència per donar-los el seu suport.
Notícies relacionades
- Les associacions de veïns de Cornellà faran campanya pel 'no' a la consulta 11.06.2010.
- El 20-J serà l'onada de consultes més accessible per a les persones cegues 03.06.2010.
- Forcadell: 'Serà la primera manifestació que demanarà sense embuts el dret a l'autodeterminació' 07.06.2010.
- El vot anticipat a Vallromanes ja arriba al 18% 10.06.2010.