Junts pel Sí entrega a la CUP una transició independentista d’esquerres
La candidatura encapçalada per Romeva fa concessions com el pla de xoc, un procés constituent o congelar Barcelona World
Junts pel Sí ofereix a la CUP una independència a mida en un document de 63 pàgines que explica un programa d’actuació des de les esquerres. Pla de xoc, procés constituent participatiu, presidència coral i component democràtic per seguir eixamplant la base social sobiranista són els principals arguments amb què la coalició CDC-ERC-independents volen convèncer l’assemblea cupaire, tal com han presentat aquest migdia en roda de premsa. Tot plegat, amb uns mecanismes de seguiment de l’acord i uns recursos econòmics previstos que asseguren totes les mesures.
Comparteix
TweetDocuments relacionats
- Proposta d'acord cap a la Independència (PDF, 924.28 KB)
Etiquetes
Una “presidència de transició”
El punt més sensible durant tota la negociació és la investidura. És per això que Junts pel Sí aposta per una “presidència de transició”, en paraules de Romeva, on Artur Mas serà “president del govern” i hi haurà tres “presidències de comissions de govern”. El candidat que s’hauria de votar seria encara l’actual cap de l’executiu en funcions, però Romeva, Junqueras i Munté tindrien més competències. En qualsevol cas, la CUP tindria la clau el proper juliol per liquidar l’executiu amb una qüestió de confiança.
Programa de govern d’esquerres
Junts pel Sí planteja una acció de govern que inclou un pla de xoc social de 270 milions d’euros, amb especial èmfasi a combatre la pobresa infantil i energètica i la prevenció de desnonaments. Fins i tot Raül Romeva ha dit que en aquest sentit se seguiran protocols d’acció basats en experiències com la de Badalona, on precisament governa un coalició liderada per la CUP. Els arguments d’esquerres que omplen la proposta també es basen en un procés constituent en què la participació ciutadana hauria de ser la protagonista en la seva primera fase. A més, es dóna també importància en la necessitat de fer esforços per eixamplar la base independentista, una exigència explícita dels antisistema.
Cap imposició en temes sensibles
D’altra banda, Junts pel Sí és conscient de la necessitat d’aconseguir estabilitat parlamentària i no només un acord per sortir del pas, així que de moment congela Barcelona World i només aprovarà el Pla Urbanístic que l’ha d’impulsar si hi ha “consens”. Sobre la polèmica privatització d’Aigües Ter Llobregat, emplaça els cupaires a un debat genèric sobre la necessitat o no de privatitzar serveis públics, així que evita el tema. A més, no imposa uns possibles pressupostos de 2016 i els deixa per una nova negociació amb el partit antisistema.