Spotify demana disculpes a una usuària per posar falques en català, i la xarxa esclata
Una falca a la plataforma musical del Carnet Jove de la Caixa de 30 segons, hauria desencadenat la catalanofòbia
Malgrat que La Caixa deu haver pagat per inserir publicitat a la plataforma musical líder mundial Spotify, la companyia s’ha disculpat a una usuària per haver inserit aquesta publicitat en llengua catalana, fora de les fronteres de Catalunya.
“Por qué estando en Zaragoza tengo que escuchar 30 segundos de anuncios en catalán?”. L’usuària aragonesa @anaaivarg denunciava fa un parell de dies amb aquest tuit haver hagut d’escoltar una falca publicitària en llengua catalana durant els trenta segons que aquestes duren. Davant d’aquest brot de catalanofòbia, un fet habitual a les xarxes, el compte @SpotifySpain va sorporendre amb aquesta resposta: “Hola Ana. Sentimos la molestia. ¿Puedes decirnos de qué cuña se trata? Un saludo.”
L’usuària afectada va respondre dient que es tractava d’una falca “del carnet joven de la caixa”, la qual cosa significa que va entendre el que s’hi deia, i no es tractava de res més que d’un rebuig cap a una llengua vers la qual hi ha un pòsit d’odi. Gran part de la música que s’escolta en aquesta plataforma és en llengua anglesa, una llengua encara més forania que la catalana, sobretot a l’Aragó, on l’article 7.1 de l’Estatut d’Autonomia d’aquesta comunitat reconeix la llengua catalana i l’aragonesa com a pròpies, malgrat que no les cita:
“Las lenguas y modalidades lingüísticas propias de Aragón constituyen una de las manifestaciones más destacadas del patrimonio histórico y cultural aragonés y un valor social de respeto, convivencia y entendimiento.”
Spotify considera el català una “molèstia”
Com era d’esperar, la xarxa es va bolcar a crítiques a l’usuària (que ha protegit els seus tuits), i el compte regional espanyol de la companyia. La irritació va venir, en gran part, per la qualificació de llengua catalana com a “molèstia”, no per part de la usuària, sinó per part de la plataforma musical líder, en la resposta. La successió de comentaris de la xarxa va produir-se de manera que finalment la companyia va perdre’s en les respostes i va caure en el gran ridícul d’intentar rectificar la seva resposta iniciant un fil de respostes als diversos usuaris que s’han anat queixant posant aquest text:
“Hola. Los anuncios están segmentados por distintas zonas geográficas y sólo queríamos comprobar que la zona en la que se encontraba el usuario era la correcta. ¡Esperamos que esto aclare la confusión!”
Els usuaris deixen l’empresa retratada
Vegem alguns exemples de reaccions que s'han produït arran de l'exercici de catalanofòbia secundat per Spotify
Èrica Gálvez @ericagalvez93
.@SpotifySpain @anaaivarg por si pensaba en hacerme #spotifypremium, me habéis sacado de dudas. ¡GRACIAS! :-)
Abu @Moisesalbuixech
. @SpotifySpain @anaaivarg ¿Cómo que la molestia? ¿Desde cuándo es una molestia una de las lenguas de la gran España? Tela marinera...
Jaume @jaumeUG
@annapinol_beta @anaaivarg @SpotifySpain no vull saber ni que estaria escoltant per ofendres amb 20 segons de l'anunci del Carnet Jove...
GuillemTM @GuillemTM
@SpotifySpain @anaaivarg A mi me molesta escucharlos en castellano. ¿Habría manera de oírlos en catalán?
Ruben ❚∎★∎❚ @rubencald
@SpotifySpain @anaaivarg Qué manera de bajarse los pantalones, ¿no? No apoyéis la catalanofobia. Tened un poquito de dignidad, por favor.
Sí q molava @joabansmolava
.@SpotifySpain @anaaivarg ¿Cuántas protestas airadas recibís por anuncios, digamos, en inglés? #DubteRaonable
Garcia ☆彡 @xafemho_tot
Xenófobas y empresas que les dan la razón considerando el catalán una "molestia" @SpotifySpain @anaaivarg.