Òmnium proposa una manifestació 'massiva' el 10 de juliol
Demanarà a la classe política que no acati la sentència i que continuï funcionant segons el text votat pels catalans · La situació conduirà a un xoc de legitimitats
La presidenta d'Òmnium Cultural, Muriel Casals, ha apostat per convocar una manifestació el pròxim dissabte 10 de juliol, després que el TC hagi dictat la sentència sobre l'Estatut avui dilluns. Casals ha assegurat que tots els grans partits polítics catalans de tradició democràtica -tots a excepció del PP- han expressat el seu suport a aquesta manifestació, que demostrarà el rebuig de la societat civil catalana a la ingerència del Constitucional espanyol. Casals s'ha mostrat més prudent a l'hora de valorar la possible implicació del PSC, però està convençuda que finalment també s'hi sumarà. L'objectiu de la manifestació, ha dit, no és tant 'defensar aquest Estatut, sinó la voluntat del poble de Catalunya'. De fet, Casals pretén que els polítics 'respectin la voluntat del poble que els ha votat' i continuïn funcionant segons l'Estatut votat pels catalans, fet que conduirà a un xoc de legitimitats entre la veu dels catalans i la veu de 10 magistrats espanyols. Casals reconeix que serà una posició difícil per a la Generalitat, però que 'si abdiquen també és fatal: és la pèrdua de confiança total'.
La voluntat d'Òmnium és aconseguir una manifestació històrica, 'massiva i unitària', que recorreria Barcelona amb un lema que resumís la idea que 'ningú decideix per nosaltres' i que 'som una nació'.Per Casals, després de la sentència la ciutadania estarà cridada a una manifestació 'massiva i unitària' en defensa de la 'voluntat del poble de Catalunya', amb data probablement el pròxim 10 de juliol.
Una manifestació gestada de fa mesos
L'agost de l'any passat l'entitat cultural, presidida llavors per Jordi Porta, ja va anunciar que promouria una resposta unitària a una sentència adversa del Constitucional sobre l'Estatut, i des de llavors, està en contacte amb les entitats de la societat civil i els partits polítics per organitzar el dispositiu i aconseguir un suport majoritari. En aquell moment va apuntar als expresidents de la Generalitat Jordi Pujol i Pasqual Maragall, i del Parlament Heribert Barrera i Joan Rigol, com a algunes de les personalitats a qui demanarien d'encapçalar-la.
Pràcticament un any més tard, l'actual presidenta assegura que els partits polítics més grans, en concret CiU, ERC i ICV, ja han mostrat el seu suport a la manifestació. Pel que fa al PSC, Casals ha volgut mostrar prudència però està convençuda que finalment també s'hi afegirà. El PP, que va presentar el recurs d'inconstitucionalitat sobre l'Estatut, no hi donaria suport.
Òmnium Cultural està també en contacte constant amb les entitats de la societat civil per aconseguir que la manifestació sigui 'el més àmplia i unitària possible'. 'Malauradament, com més dolenta sigui la sentència, més fàcil serà que la gent s'afegeixi', ha dit Muriel Casals, que ha afegit que 'la sospita que la sentència serà molt destructora facilita que més entitats vegin la necessitat d'actuar'.
Amb aquest dispositiu en xarxa, l'entitat cultural espera que totes les forces polítiques i les entitats 'cridin a les seves bases' a la manifestació, i que posin els mitjans necessaris perquè la mobilització sigui el més massiva possible. 'No és un final de res, però és una demostració que el poble de Catalunya reclamem que es respecti la nostra paraula', és a dir, l'Estatut validat en referèndum.
El lema que encapçalarà la manifestació inclourà una idea 'molt acceptable per a tothom'. L'objectiu 'no és tant defensar aquest Estatut, sinó la voluntat del poble de Catalunya', ha conclòs.