La #MarcaEspaña s’ensorra
El consorci hispano-saudí Al Shoula, que aglutina 14 empreses veu com les vies de l’AVE que s’estan construint entre Medina i La Meca, s’omplen de sorra sense fer-hi res
El Confidencial, revelava aquest dimarts de quina manera les grans empreses espanyoles estan ‘ensorrant’ la Marca España, i de forma literal. El 2007, un consorci de 12 empreses espanyoles i 2 saudites s’enduia el ‘contracte del Segle’, el de la construcció d’una línia de ferrocarril d’alta velocitat (un AVE) entre Medina i La Meca, per valor de 6.736 milions d’€.
L’ensorrament de la #MarcaEspaña
El tram a cobrir entre les ciutats de Medina i La Meca, a Aràbia Saudita, és de 451kms en carretera i travessa un desert que ha ensorrat literalment la ja molt devaluada Marca España que Margallo llueix amb orgull, com si encara es tractés de quelcom preuat. La climatologia, adversa i poc recomanable per aquest tipus d’infraestructures ha provocat que al llarg de molts quilòmetres de via ja construïda, la sorra del desert hagi cobert nombrosos trams que ara s’han de netejar, amb el sobrecost que això comporta per a les empreses del consorci hispano-saudita que hi està treballant.
El monstre espanyol ingovernable: el consorci d’empreses apadrinat pel rei Joan Carles I
Gràcies a la intercessió directa del rei Joan Carles I, un conglomerat de 12 empreses espanyoles i dues saudites, anomenat Al Shoula, es va endur el 2007 aquesta obra de xifres astronòmiques, que contenia una bomba de rellotgeria interna. La monstruosa unió d’empreses naixia d’una altra unió prèvia de dos conglomerats d’empreses espanyol que pugnaven junt amb d’altres apostes empresarials d’altres països per aquest contracte. El govern espanyol, que hi participa a través d’empreses públiques i semi-públiques, va estimar convenient per a la victòria final que els dos equips s’unissin. Finalment, el rei d’Espanya del moment, Joan Carles I va aconseguir endur-se el contracte, i aleshores tot van ser grans festes i grans titulars.
La duresa del perillós desert de sorra
El conseller delegat d’OHL i exministre d’Aznar, Josep Piqué, reconeixia el mes passat que “tenim discrepàncies que hem formulat en el sí del consorci”. En el decurs d’unes obres, que les empreses espanyoles corren a advertir que “van bé”, la sorra del desert s’ha fet l’amo i senyor de les vies que intenten travessar amb un AVE la distància que separa dues ciutats històriques: Medina i La Meca. OHL, que teòricament és l’empresa responsable de la neteja de la sorra diu que això requeriria una paga extra, ja que ells només es comprometien a la neteja de tanques, passos d’aigua, terraplens i d’altres, però mai vies. OHL diu que és Talgo qui s’hauria d’ocupar d’aquesta neteja, i mentrestant els trens no poden realitzar proves en alguns trams perquè la sorra ha cobert ja la totalitat de les vies i es fa perillós.
OHL per lliure, i Renfe i Adif pel mig
Malauradament, l’Aràbia Saudita no sabia a què s’enfrontava quan va donar el contracte al conglomerat espanyol. Les empreses participants culpen OHL de voler i d’anar per lliure, i també l’acusen d’abaratir costos en materials, com de marxar del projecte un cop el govern saudita recepcioni l’obra. En canvi, empreses com Renfe i Adif s’han compromès amb la gestió i la posada en circulació de trens per aquesta via durant 12 anys. Cal esperar que el servei que donaran, si l’obra s’acaba finalitzant, sigui una mica millor que el que aquestes empreses donen a l’àrea de Rodalies de Catalunya.