Un estudi demostra científicament la importància d’aprendre català
Segons un estudi, el bilingüisme ajuda a desenvolupar el cervell
“Per què aprendre o parlar català si amb el castellà t’entén tot el món?”. És l’argument per ignorar i no aprendre el català de molts nouvinguts no només durant els últims anys sinó també durant les onades migratòries dels anys 60. Aquest fet explica que més de 2 milions de catalans admetin no saber parlar la llengua pròpia del país, segons l’Idescat. Amb tot, la importància d’aprendre’l no només és important per la integració, sinó que ara s’ha descobert que també ho és pel desenvolupament el cervell.
El bilingüisme desenvolupa les profunditats del cervell
Un estudi afirma que parlar dues llengües ajuda a desenvolupar el cervell. Ja se sabia que el bilingüisme era positiu per l’escorça cerebral, però ara s’ha provat que també té efectes beneficiosos en les profunditats d’aquest òrgan. La investigació -que ha dut a terme la Universitat Pompeu Fabra juntament amb la Jaume I de Castelló, la de València i la University College of London anglesa- suggereix que la forma del nostre cervell canvia en funció del número d’idiomes en què podem comunicar-nos.
L'estudi inclou persones bilingües català-castellà i monolingües
Un dels investigadors, Miguel Burgaleta, ha explicat que els resultats s’han aconseguit fent ressonàncies magnètiques a persones bilingües català-castellà i persones que només parlen en castellà. Els participants havien de ser d'un perfil sòcio-econòmic i educatiu equivalent perquè no hi haguessin altres factors que influïssin, i el resultat és que el nostre cervell adapta la seva funció i estructura segons l’experiència.
El nostre cervell es modifica depenent del nostre ús del llenguatge
En aquest sentit s’ha pronunciat Burgaleta: “Els resultats suggereixen que aquestes estructures [subcorticals, com els ganglis basals i el tàlem] podrien sofrir modificacions al llarg de la vida en base al nostre ús del llenguatge, desenvolupant-se més a mesura que el nostre repertori lingüístic –més sons, vocabulari o gramàtica- es torna més complex, tal com passa amb les persones bilingües estudiades en aquesta investigació”. Així, a Catalunya, aprendre la llengua pròpia del país a banda del castellà no només és una ‘mania’ dels catalans.