Romeva aplaudeix que els empresaris actuïn com a ambaixadors de Catalunya
El DIPLOCAT i PIMEC organitzen una trobada amb representants de companyies locals amb vocació internacional
ACN Barcelona .- El conseller d’Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència, Raül Romeva, aplaudeix que els empresaris actuïn com a ambaixadors de Catalunya arreu del món i "construeixin marca". Així ho ha manifestat aquest divendres a la cloenda de la jornada sobre diplomàcia empresarial que han organitzat el Consell de Diplomàcia Pública de Catalunya (DIPLOCAT) amb PIMEC, on s'han reunit representants de companyies locals amb vocació i activitat internacional. Romeva també ha remarcat que en "un context aparentment de caos i desconcert", s'ha assolit la xifra d'exportacions "més alta mai aconseguida", amb 63.800 milions d'euros en béns i serveis el 2015. "És necessari recordar-nos-ho perquè no tinguem cap mena de complex i posar-ho en valor perquè no podem dissociar el teixit empresarial del que és el teixit social en el qual estem immersos", ha sentenciat.
"Cadascú amb la seva capacitat de connectar al món, d'explicar-se des de la seva singularitat, està fent diplomàcia, està explicant qui i què som", ha destacat el conseller. Romeva ha apuntat que el teixit empresarial arriba a la resta del món "via producte, discurs, imatge, projectes o idees" exportant "una realitat cultural, social i econòmica".
Ariane Derks: "s'ha d'anar amb compte a fer-se massa petit"
La trobada sobre diplomàcia empresarial celebrada a l'Antiga Fàbrica Moritz de Barcelona, ha estat presentada pel secretari general de DIPLOCAT, Albert Royo, i el secretari general de PIMEC, Antoni Cañete, i ha comptat amb la intervenció d'Ariane Derks, la directora general de la marca de país Germany Land of Ideas (Alemanya Terra d'Idees, en anglès).
En declaracions a l'ACN, Derks ha advertit que "s'ha d'anar amb compte a fer-se massa petit" a l'hora de presentar una marca nacional. En aquest sentit, ha recomanat prendre consciència de marca a una escala europea. "Si volem ser forts, ho hem de ser com un tot, i això és una cosa que fem a Alemanya, però des del meu punt de vista s'ha de fer també a Europa", ha dit. La directora general de Germany Land of Ideas ha apuntat que "el món està canviant molt i no està sent fàcil, així que ens hem de mantenir junts".
Alhora, ha aconsellat tenir en compte el context espanyol per enfocar la promoció internacional catalana. Segons Derks, "tots els país tenen particularitats" i Catalunya és "una regió especial" d'Espanya. Sobre aquest aspecte ha exemplificat que els estats federals d'Alemanya "fan les seves pròpies marques i es centren en les seves fortaleses, i això està bé".
Pel que fa a la marca Catalunya en concret, Derks considera que està vinculada al procés independentista i pot evocar una imatge "no massa positiva", almenys des de la perspectiva alemanya, on "la premsa sempre parla del separatisme", tal com ha afirmat a l'ACN.
Derks ha explicat que "no es pot separar" una marca de projecció exterior dels aspectes socials i creu que s'ha d'anar "molt amb compte amb el que vens a fora i el que ets internament". A més, ha manifestat que a l'hora de "parlar sobre un mateix s'ha de fer amb honestedat". En la mateixa línia, ha remarcat que "si vols canviar el país també has de treballar amb la visió interna". "Has de ser el que vols vendre" i per aquest motiu cal "ensenyar a dins el país que hi ha bones idees".
Per a assolir "una marca nacional exitosa", la directora general de Germany Land of Ideas ha assegurat que es necessita incorporar aspectes que van des de la cultura, l'educació i la societat a la indústria, la recerca i la tecnologia. En aquest procés, és important "parlar de tota la gent darrera d'això, perquè és el que et fa confiable", ha subratllat Derks.
D'altra banda, en ser preguntada per la diferència entre la marca Barcelona i la de Catalunya, ha respost que "és normal" que existeixi. Derks atribueix a "una decisió estratègica de cada empresa" associar-se a la ciutat o al país.
Tres casos d'èxit empresarial i una marca catalana
A la trobada sobre diplomàcia empresarial també hi han participat els responsables d'Aranow, Scytl i Moritz, tres companyies catalanes que han tingut èxit en la internacionalització i que han estat guardonades amb el premi del DIPLOCAT i PIMEC als anys 2013, 2014 i 2015 respectivament.
El director general d'Aranow, Jordi Cuixart, ha explicat que la marca Catalunya els va servir "de palanca" en els inicis com a fabricants de maquinària d'envàs i embalatge, posant en valor la història industrial catalana en aquest sector. "No hi ha res màgic, hi ha hores d'esforç i dedicació, però també un país potentíssim que és una terra molt fèrtil" per a la creació de noves empreses, ha dit Cuixart.
Al seu torn, el director executiu de Scytl, Pere Vallès, ha exposat que la imatge de Catalunya com a un "país amable" sense conflictes internacionals, ha ajudat aquesta empresa, dedicada a sistemes de vot electrònic, a desenvolupar projectes en països amb una situació política complexa. A més, ha defensat la seva decisió de mantenir la base empresarial en territori català, tot i que existeixi una expansió internacional.
Santi Manzano, director general de la cervesera Moritz, ha expressat que la companyia manté "un vincle molt fort" amb el país, amb accions com la defensa de l'etiquetatge en català. Manzano ha emfatitzat que "sense massa diners, però molta creativitat" han fet créixer la seva marca.
També ha presentat el seu model Esteve Pintó, president del projecte Ben Fet, un segell de qualitat de productes fabricats a Catalunya vinculat a PIMEC. Pintó ha definit els objectius de la iniciativa entorn a "potenciar el consum intern de tots els sectors de producció, definir i garantir el retorn al consumidor i contribuir a la internacionalització de les empreses". Igualment, ha apuntat que es vol seguir el model alemany i reivindicar "el producte amb valors, amb país i societat".