L’AVE a la Meca, un altre fracàs sonat de la #MarcaEspaña
El que havia de ser l’obra referent de la enginyeria espanyola se’n sorra i les pèrdues costaran al contribuent de l’estat 1000 milions
L’abril de 2014 la ministra de Foment Ana Pastor assegurava que l’AVE La Meca-Medina, que construeix un consorci d’empreses públiques i privades espanyoles, era la "millor carta de presentació” per explicar al món la capacitat tecnològica de les empreses espanyoles per desenvolupar projectes de gran magnitud, la ministra va qualificar el projecte de “referent de la enginyeria espanyola”. Dos anys després el consorci espanyol de l’AVE a la Meca preveu unes pèrdues al cap baix de 1.000 milions que passaran a engruixir el dèficit públic espanyol, tal com ha denunciat el diputat Ramon Tremosa davant la Comissió Europea.
La #MarcaEspaña topa amb la sorraEl 2007, un consorci de 12 empreses espanyoles i 2 saudites s’enduia el ‘contracte del Segle’, el de la construcció d’una línia de ferrocarril d’alta velocitat (un AVE) entre Medina i La Meca, per valor de 6.736 milions d’€. El tram a cobrir entre les ciutats de Medina i La Meca, a Aràbia Saudita, és de 451kms en carretera i travessa un desert. La climatologia, adversa i poc recomanable per aquest tipus d’infraestructures ha provocat que al llarg de molts quilòmetres de via ja construïda, la sorra del desert hagi cobert nombrosos trams que ara s’han de netejar, amb el sobrecost que això comporta per a les empreses del consorci hispano-saudita que hi està treballant. Però per si això no fora poc, les empreses que s’encarregaran de l’operació i manteniment dels serveis ferroviaris (Renfe, Adif i Ineco), han calculat que com a mínim tindran unes pèrdues de 1.000 milions d’euros anuals, degut a un error en el càlcul de passatgers, error que anirà a compte dels pressupostos de l’estat espanyol.
Un consorci d’empreses apadrinat pel rei Joan Carles I
Gràcies a la intercessió directa del rei Joan Carles I, el conglomerat un conglomerat empresarial de 12 empreses espanyoles i dues saudites, es va endur aquesta obra de xifres astronòmiques. La monstruosa unió d’empreses naixia d’una altra unió prèvia de dos conglomerats d’empreses espanyol que pugnaven junt amb d’altres apostes empresarials d’altres països per aquest contracte. El govern espanyol, que hi participa a través d’empreses públiques i semi-públiques, va estimar convenient per a la victòria final que els dos equips s’unissin. Finalment, el rei d’Espanya del moment, Joan Carles I, va aconseguir endur-se el contracte, i aleshores tot van ser grans festes i grans titulars.
Notícies relacionades
- La #MarcaEspaña s’ensorra 10.03.2016.