L’Estat podria rebre sancions econòmiques de la UE per desobediència als tribunals
Espanya continua controlant tots els ports amb mà de ferro i imposant unes condicions de contractació als estibadors inacceptables per la Comissió Europea
Guifré Jordan @enGuifre - La tant criticada desobediència que, de manera implícita o explícita, planteja el full de ruta independentista, té ara un apunt irònic en què Espanya surt escaldada. La Comissió Europea adverteix a l’Estat espanyol que està desobeint una sentència ferma del Tribunal de Justícia de la UE i el torna a denunciar al mateix tribunal, ara ja amb la intenció d’aplicar sancions financeres sobre Madrid si no hi posa remei de manera immediata. El cas és el de les condicions que imposa Espanya en la contractació d'estibadors, els treballadors que s’encarreguen de gestionar la càrrega i descàrrega de vaixells als ports.
L''imperi de la llei' i els tribunals se li giren en contra a Rajoy
La Unió Europea ja va portar el govern espanyol al Tribunal de Justícia de la UE per la resistència a liberalitzar el sector, contravenint el tractat de funcionament de la institució comunitària i, tot i donar la raó al club dels 28, “fins ara Espanya no ha abordat convenientment els problemes identificats a la sentència del Tribunal de Justícia”. L’‘imperi de la llei’ i els tribunals, els arguments amb què Mariano Rajoy i Soraya Sáenz de Santamaría sempre troben aixopluc per no resoldre de manera política el conflicte català, ara se’ls giren en contra.
Les empreses estibadores no poden contractar lliurement
En concret, el món dels estibadors a Espanya és singular. El ministeri de Foment els regula, com a element de l’empresa estatal Puertos del Estado –les competències en matèria de ports i aeroports han estat sempre de Madrid, malgrat les múltiples reclamacions de la classe política catalana-, però el que xoca a la Unió Europea són les complicacions a l’hora de contractar treballadors: les empreses estibadores no ho poden fer lliurement, sinó que estan obligades a participar financerament en empreses privades, anomenades SAGEPS, que són les qui els faciliten la mà d’obra.
Un estibador a BCN cobra el doble que un a Bèlgica
D’aquesta manera, la normativa espanyola obliga les empreses tant de l’Estat com d’altres països de la UE a contractar un número mínim de treballadors i en unes condicions innegociables, salaris i duració de jornada inclosos. Segons el diari Expansión, això provoca que els salaris mitjans dels estibadors del port de Barcelona sigui de 75.000 euros anuals, el doble que altres ports punters d’Europa, com el d’Anvers, a Bèlgica. La diferència rau en el fet que l’Estat s’oposi a liberalitzar el sector, cosa que li pot sortir cara.