
L’AVE no passa l’examen del Tribunal de Comptes europeu
L’organisme denuncia la desídia d’Espanya i França amb el corredor mediterrani i la manca d’atenció en les connexions dels ports
El Tribunal de Comptes europeu ha donat la raó als ports de Barcelona i Tarragona després d’emetre un informe en el qual denuncia de manera reiterada la manca de compromís dels estats espanyol i francès en la potenciació de la línia de tren d’alta velocitat a la frontera pirenaica.
Mal rendiment del tram ferroviari per manca d’explotació
El Tribunal de Comptes de la Unió Europea denuncia la “falta de competitivitat” i el “rendiment insuficient” del tram del corredor mediterrani entre l’Estat i França. El guardià financer de la UE alerta en un informe que “no s’han complert, ni molt menys, els objectius” del nou tram Perpinyà-Figueres, ja que de mitjana la línia és “utilitzada diàriament per menys de quatre trens de mercaderies”. La inversió per aquest tram va ser de 279 milions d’euros, dels quals la UE en va pagar 70.
Tothom sap que la potencialitat del corredor mediterrani és alta però l’Estat espanyol no ha volgut invertir en la posada a punt de les connexions ferroviàries entre el Port de Barcelona i la xarxa de trens del corredor mediterrani. Això ha degradat la productivitat i ha evitat els inversors importants. L’informe apunta que “actualment només es transporten a través dels Pirineus 3,1 milions de tones de mercaderies, el que representa el 3% del total del transport de mercaderies terrestre”.
Espanya no compleix cap dels estàndards
L’informe també denuncia que tant els governs espanyol com francès no tenen en consideració aquesta xarxa ja que no s’estan complint cap dels objectius quantitatius pel que fa al nombre de tones que s’haurien d’estar transportant a hores d’ara. “A Espanya, en el tram Barcelona-Figueres no estan connectats a la xarxa ferroviària d’ample estàndard una sèrie de ports i fàbriques que constitueixen importants orígens i destins de mercaderies”. La denúncia conclou dient que l’Estat espanyol té a quota de transport de mercaderies de les més baixes d’Europa (4,6%).