El Brexit es consuma: els conflictes territorials a Escòcia i l'Ulster es reobren
La històrica matinada del comiat britànic del club dels 28 obre moltes preguntes
Guifré Jordan @enGuifre– Sorpresa majúscula. L’euroescepticisme britànic se n’ha sortit i ha aconseguit la victòria pel ‘Brexit’ amb quatre punts de marge respecte el ‘remain’ (52%-48%) i aproximadament un milió de vots de distància. A més, la combinació de resultats és la pitjor que esperava Londres, ja que mentre el conjunt de l’estat ha decidit que marxa de la UE, Escòcia ha votat massivament per continuar al club dels 28 (62%-38%) i Irlanda del Nord també ho ha fet, per bé que amb menys marge. La primera ministra escocesa ja ha deixat clar: “Veig el nostre futur dins de la Unió Europea”. La llarga matinada del Brexit ha portat una nova albada pels independentistes al nord de l'illa de la Gran Bretanya.
La independència escocesa tornarà al tauler de joc britànic
Es reactivarà el procés independentista a Escòcia amb els resultats sobre la taula? S’entén que el Regne Unit no té marge de negociació amb Brussel·les i ha d’abandonar sí o sí les institucions comunitàries, però es posa de manifest que ho farà contra la voluntat dels escocesos. El xoc, tot i que encara no explicitat pel moviment independentista, és qüestió de temps. La primera dirigent que ha parlat, la ministra Fiona Hyslop, ja ha dit que hi haurà reacció “forta” d’Edimburg i que la gent va votar ‘no’ al referèndum d’independència de 2014 sota una falsa premissa.
La majoria de l'Ulster podria virar cap a la reunificació de l'illa
D’altra banda, Irlanda del Nord també podria emprendre alguna reacció, ja que si no hi ha un acord bilateral amb la República d’Irlanda, és possible que s’instal·li una frontera entre el sud i el nord de l’illa per evitar que per aquest camí, persones d’arreu de la UE entrin al Regne Unit. Amb les fronteres inexistents en l’actualitat, els unionistes sempre han gaudit de majoria a l’Ulster, però aquest terratrèmol podria canviar les majories i, de rebot, la història del territori, que podria virar cap a la reunificació amb el sud de l’illa. El Sinn Féin ja ha posat pressió per un plebiscit en aquest sentit.
La reacció de Margallo per reclamar Gibraltar és qüestió de temps
Els ecos del vot dels britànics són de magnituds ara per ara incalculables. Podria haver-hi canvis en el govern de l’estat, una onada de referèndums sobre la permanència a la UE, i també els resultats podrien provocar l’obertura d’un debat a Gibraltar. Els ‘llanitos’ han votat ‘remain’ en gairebé la seva totalitat (96%), i amb un aïllament del territori més accentuat respecte la resta de la Península Ibèrica, també és qüestió de temps que el ministre Margallo, com un voltor, reclami la cosobirania del penyal.
SCOTLAND VOTES REMAIN: 62% vote in favour of staying in the EU, with all local authorities backing ‘Remain’. #EUref pic.twitter.com/q2ovDx9ifV
— The SNP (@theSNP) 24 de juny de 2016