Per Monti la mobilització de la gent variarà la longitud del tram soterrat de la MAT
Els governs francès i espanyols tenen fins al 30 de juny per decidir-se
El coordinador europeu de la MAT, Mario Monti, s'ha reunit aquest dimecres al matí a la prefectura de Perpinyà amb els representants de l'estat, de les plataformes nord-catalanes antilínia, de les màximes institucions territorials i els parlamentaris de la Catalunya del nord, a qui ha presentat les conclusions escrites de la cimera francoespanyola del 10 de gener a París. Segons Monti, en aquest document els governs francès i espanyol no han decidit res pel que fa el traçat de la interconnexió francoespanyola i tenen fins al 30 de juny per fer-ho. Monti s'ha felicitat d'haver fet inscriure en el document la possibilitat de soterrar, ni que fos parcialment, la línia i ha dit que dependrà del grau de mobilització de les associacions i dels politics perquè aquest soterrament sigui més o menys llarg.
'Havia de fer acceptar la idea del soterrament i soc molt satisfet d'haver aconseguit aquest resultat. Per això en aquest moment em considero pagat i satisfet com dirien de l'altre banda dels Pirineus, i ho deia també aquest matí als càrrecs públics i a les associacions també dependrà de la seva pròpia capacitat d'argumentació, de convicció, etc per què es tracti d'un soterrament ric que no pas pobre' ha dit Monti.En coordinador europeu contestava així a les preocupacions expressades durant la reunió pels politics i els responsables d'associacions i a les preguntes dels periodistes sobre el fet que, en les conclusions de la cimera, només es contempli analitzar 'la viabilitat i el cost d'una solució que tindria recurs a un soterrament parcial amb condicions econòmiques i tècniques acceptables', i no el soterrament total de la línia tal com ho reivindiquen.
Monti també ha destacat i valorat molt positivament el fet que la declaracions francoespanyola faci referència directa al seu treball pel que fa a 'la forta incomprensió local de cara al projecte la justificació del qual és qüestionada per diversos actors locals', a' la necessitat de disposar, amb les poblacions locals, d'una visió a llarg termini sobre el desenvolupament de les interconnexions entre els dos països coherent amb els objectius d ela cimera de Barcelona', i de la 'forta preocupació pel que fa a l'impacta mediambiental i econòmic d'un projecte sobre el patrimoni paisatgístic i cultural, atot d'aquests territoris'.
El document també afirma que l'empresa conjunta, associant a parts iguals Red Electrica d'Espanya (REE) i la seva equivalent francesa, RTE, i encarregada de fer els estudis 'haurà de trobar un conjunt de solucions tècniques possibles, (...), per reduir i compensar l'impacta del projecte', i precisa que 'aquests estudis s'hauran d'elaborar en la més gran transparència, seran objecte d'una concertació local i proposaran respostes a les interrogacions de les poblacions locals identificades per Mario Monti'.
Interrogat sobre el cost de les obres i l'anunci de Nicolas Sarkozy d'augmentar d'un 50 per cent el pressupost per soterrat part de la línia, el que segons els opositors només permetria soterrar 1,8 quilòmetre, Monti ha dit que de moment no hi havia cap pressupost definit i ha tret importàncies a les declaracions del cap de l'estat francès atribuint-les al context de la roda de premsa.
En aquest sentit Monti també ha dit que volia 'dissoldre un malentès creat per una frase pronunciada pel senyor Zapatero a la conferencia de premsa desprès de la cimera, declaració que ha quedat neutralitzada per d'altres frases que ha dit en aquesta conferència, per tant el traçat no s'ha decidit. Ho serà com tot lo altre abans el final del mes de juny però no ha estat decidit'.
Pel que fa a les possibles compensacions econòmiques esmentades el seu informa amb la proposta de crear una mena 'Ecovignette' sobre els intercanvis energètics, Monti ha dit que no s'ha tractat ni s'ha xifrat 'aquestes mesures d'acompanyament'.
El coordinador s'ha defensat de voler amb aquesta proposta 'comprar l'acceptació' de la MAT, i creu que si 'la MAT es pot veure com una amenaça', aquesta amenaça també 'pot esdevenir una oportunitat remarcables com un element que pugi, amb altres, constituir un paquet per posar marxa un projecte de desenvolupament i ordenació del territori per seguir de forma més eficaces les vocacions tradicionals que són les vostres'.







