Nou gir de guió en el cas Sixena mentre esclata el conflicte a Twitter
El conservador del Museu de Lleida, Albert Velasco, s'enganxa amb el director d'un diari aragonès
Gir de guió en el litigi sobre les obres d’art de Sixena. La conservador del Museu de Lleida Carmen Berlabé ha assegurat haver trobat un document sobre l’incendi del monestir el 1936 que desmunta la teoria que sempre han defensat els historiadors aragonesos: l’edifici religiós no va ser cremat per milicians catalans, sinó pels mateixos habitants del poble. La prova és un qüestionari que el bisbat va fer al capellà de Vilanova de Sixena el 1939, on s’afirma: “En general el poble va secundar l’obra destructora: els principals responsables eren d’aquesta [localitat]”.
Velasco, sota amenaça de demanda per part de l'Ajuntament de Vilanova de Sixena
El conservador del Museu de Lleida i historiador de l’art Albert Velasco ja va afirmar fa dos mesos que el monestir de Santa Maria de Sixena va ser cremat pels mateixos habitants de la població i no per milicians catalans el 1936. Un posicionament que li ha valgut l’amenaça d’una demanda de l’ajuntament del municipi aragonès, però que ara es confirma amb la prova que aporta Berlabé. “Prou d’intoxicar, si us plau. Culpant els altres de la seva història no aconseguiran res més que enverinar el litigi. Els veïns de Villanueva de Sijena hauran d’enfrontar-se amb la seva història. La real. I no amb la qual alguns, amb mala fe, els han explicat”, ha dit Velasco.
Enganxada entre Velasco i el director del diari Alto Aragón
Al mateix temps, el mateix historiador de l’art ha tingut una forta enganxada amb el director del diari aragonès Alto Aragón Javier García Antón. El rotatiu assegurava ahir que el restaurador de la Capella Sixtina havia donat el vist-i-plau a que les obres tornessin a Sixena. Ho feia, però, sense haver parlat amb ell. Un fet que ha irritat Velasco, ja que El Punt Avui sí que hi va parlar directament i afirmava en una notícia que el restaurador havia desaconsellat per complet que les obres es moguessin.
"Per què el periodista no truca directament al restaurador?"
“Em sembla que tindreu un problema gros amb això que publiqueu de Sixena, un bon periodista ha de contrastar les fonts”, deia Velasco al diari per Twitter. “És una amenaça? El periodista és excepcional, el que millor coneix aquesta matèria. Rigor pur. Menos lobos”, responia el director d’Alto Aragón. La discussió virtual va virar sobre el compliment del codi deontològic, però en cap cas Antón va respondre a la pregunta de Velasco: “Per què el periodista no truca directament a [el restaurador] Colalucci?
@velasc_alberto @altoaragon ¿Es una amenaza? El periodista es excepcional, el que mejor conoce esta materia. Rigor puro. Menos lobos.
— Javier García Antón (@JaviGarciaAnton) 6 de novembre de 2016
@velasc_alberto Usted dicta sentencias, pero ese punto de la FAPE está cumplido. Lea el código entero. Ahora tengo trabajo. Adiós.
— Javier García Antón (@JaviGarciaAnton) 6 de novembre de 2016
Notícies relacionades
- Santi Vila considera un “atemptat cultural” traslladar l’art de Sixena i desobeirà 02.11.2016.
- Suport internacional perquè l'art de Sixena no es mogui 26.10.2016.
- #TotssomAlbertVelasco: triomfa la campanya contra la denúncia de Sixena 09.09.2016.
- El xoc entre Catalunya i l’Aragó per les obres de Sixena, a punt d'esclatar 20.07.2016.