El Govern deixa la CUP amb menys excuses per blocar els pressupostos
Els números de Junqueras aportaran 989 milions més en despesa social que els de 2015 i 115 més que els frustrats de 2016
El govern de la Generalitat ha apostat fort per deixar sense excuses la CUP en la decisió que prendrà dissabte sobre si facilitar que com a mínim els pressupostos superin el debat a la totalitat, a diferència dels de 2016. Segons ha avançat Nació Digital, els números per a l’any 2017 seran encara més socials que els d’enguany, ja que suposaran un augment de 989 milions d’euros respecte els de 2015. Així, la xifra incrementa en 115 milions els pressupostos frustrats d’aquest any, que superaven els anteriors en 874 milions en l’àmbit social, segons el diari digital Més Economia.
Nous impostos
Les partides que sobretot s’incrementaran seran per a les conselleries d’Ensenyament (391 milions més), Salut (407 milions extra), i la de Treball, Afers Socials i Famílies (191 milions d’increment). En total, la despesa que preveuen els números serà de 24.358 milions d’euros, cosa que són 611 milions més que els frustrats de 2016 i més de 1.500 més que els últims de Mas-Colell el 2015. Part d’aquest augment és fruit de la introducció de nous gravàmens, com l’impost per a les begudes ensucrades, grans establiments (que ja hi era però es modifica), i un sobre el risc ambiental dels elements radiotòxics, a banda d’un augment de la recaptació per la taxa turística.
Mesures per pujar la fiscalitat a les rendes altes
A més, el departament de Junqueras preveu despeses per a la celebració d’un referèndum i el desplegament de la fase participativa del procés constituent, a banda d’eliminar deduccions en l’IRPF per la compra d’habitatge per a persones amb rendes superiors a 30.000 euros anuals. En aquest impost és l’única concessió de Junts pel Sí, però els números també inclouen altres mesures per gravar més les rendes altes, com ara un impost sobre actius no productius, una demanda explícita de la CUP. També els tipus de l’impost de transmissions patrimonials a compres d’immobles per valor de més d’1 milió d’euros pujaran, així com les compravendes d’or.