La restricció espanyola obliga a suspendre la construcció de cinc carreteres i endarrerir 23 projectes més
Foment rescindeix els contractes d'obres de cinc trams al Principat · Els projectes endarrerits estalviaran a l'Estat 980 milions
El Ministeri espanyol de Foment ha anunciat aquest dijous la rescissió del contracte de cinc grans obres previstes a Catalunya, a conseqüència del pla d'ajustament pressupostari. Són el tram Medinyà-Orriols de l'A-2; el tram Lleida-Rosselló de l'A-14; l'enllaç entre l'autovia del Baix Llobregat i l'autopista AP-7 a Castellbisbal; el tram Rosselló-Almenar de l'A-14; i el tram de la variant Valls-Montblanc de l'A-27. A la supressió d'aquests contractes s'hi afegirà la reprogramació de 23 més, que s'endarreriran entre un i quatre anys. Entre les endarrerides, que tenen un cost de 980 MEUR, hi ha l'accés ferroviari a l'aeroport del Prat. El ministre de Foment, José Blanco, també ha assegurat que no es planteja rescatar cap peatge ni construir noves autovies en zones on ja hi ha autopistes de peatge no saturades.
La notícia s'ha conegut en el transcurs de la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats en què el ministre Blanco ha anunciat les retallades i ha facilitat als diputats el llistat d'obres que queden suspeses. En el total de l'Estat, la tisorada suposa la rescissió de 32 grans contractes, inclosos les cinc a Catalunya.De les cinc obres que es rescindeixen a Catalunya, Foment preveu que dues es reactivin pròximament mitjançant la col·laboració público-privada. Són el trams Lleida-Rosselló i Rosselló-Almenar de l'autovia A-14. El ministeri recorda que a Catalunya hi ha 182 contractes d'obra nova de més d'un milió d'euros i que les cinc suspeses suposen el 2,7% del total dels contractes.
A més,199 inversions de tot l'Estat quedaran 'reprogramades' i s'endarreriran entre un i quatre anys, segons Blanco. D'aquestes, 112 són de carreteres i 87 de ferrocarrils. Cap de ports ni aeroports.
Blanco ha assegurat que els criteris per suspendre o reestructurar les obres són: que hagin patit modificacions que han elevat el seu cost, que no es justifiquin per la seva rendibilitat social, que es puguin licitar a través de la col·laboració público-privada, o les paral·leles a vies d'alta capacitat que ja estiguin en servei.
El ministre també ha explicat que no es planteja en cap cas rescatar cap peatge, i que a més no té previst crear noves autovies en les zones on ja hi ha carreteres de peatge que no estiguin saturades.
23 obres endarrerides per valor de 980 milions d'euros
A més de les anul·lacions, el Ministeri de Foment espanyol també endarrerirà entre un i quatre anys 23 obres a Catalunya per un valor de 980 milions d'euros. Una de les obres que es 'reprograma' és l'accés del ferrocarril a l'Aeroport del Prat, que s'iniciarà un any després del previst. Blanco ha indicat que aquest número 23 és provisional, perquè Foment negocia amb les empreses la 'reprogramació' de les seves obres, i n'hi pot haver que prefereixin rescindir el contracte abans que no pas ajornar-ne l'inici o la finalització.
Foment encara no dóna detalls de quines seran aquestes orbes que es s'endarreriran entre un i quatre anys i Blanco ha parlat únicament de l'ajornament d'un any de l'inici de l'obra d'accés ferroviari al Prat.
Aquest, segons el ministre, és l'únic ajustament que Foment preveu fer en Rodalies. El ministre ha recordat que ara per ara Foment té a Catalunya 182 contractes amb una inversió superior als 5.500 milions, i que els 23 programes que es reprogramen suposen una inversió de 980 milions d'euros.