directe ! a La República. N. 4126. Diumenge, 16 de juny de 2024 11:09 h


directe!cat

facebook twitter RSS in.directe.cat



acn

ACTUALITAT fletxa

publicitat

Societat doble fletxa

Proposen canviar els tractats internacionals que prohibeixen l'ús dels aeroports catalans

Hi ha una trentena d'acords prohibint aterrar a Catalunya

Comentaris 1  
Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional No hi ha cap vot
carregant Carregant

El Cercle d'Estudis Sobiranistes (CES) i l'Associació Catalana de Professionals (ACP) han presentat una proposta de modificació de tractats internacionals acordats per l'Estat espanyol que prohibeixen l'ús de l'Aeroport de Barcelona i dels altres aeroports catalans. Un nombre important de Convenis sobre Transport Aeri que regulen les rutes aèries entre l'Estat espanyol i altres Estats, vigents en l'actualitat i signats entre 1954 i 1993, imposen l'aeroport de Madrid com a l'únic on poden aterrar i enlairar-se els avions provinents o en destí als aeroports de l'altre Estat. Per aquest motiu, cap companyia aèria pot obrir rutes directes entre aquests aeroports i el de Barcelona, ni cap altre aeroport català perquè l'Estat espanyol ho prohibeix per conveni internacional, que forma part de l'ordenament intern (art. 96 Constitució espanyola), segons el CES i l'ACP.
aeromexico avions vol
Un avió de la companyia Aeromexico

Comparteix
   

L'obligatorietat en l'ús de l'aeroport de Madrid com a primer aeroport de destinació o de partida en territori de l'Estat espanyol per a les companyies designades per altres Estats afecta tant els vols que surtin des de l'Estat espanyol, que només poden fer-ho des de Madrid, com els que aterrin, que forçosament han de fer-ho a Madrid. Aquest monopoli excloent, en el cas de Mali i Sierra Leone, s'hi estableix, però, per a l'aeroport de Las Palmas de Gran Canària.

La fundació presidida pel vocal del Consell General del Poder Judicial Alfons López Tena, i l'associació presidida pel professor de la UPF Jaume López, han presentat conjuntament avui un document que planteja com es pot fer la modificació de trenta convenis internacionals signats per l'Estat espanyol amb altres Estats. Aquests convenis, per la imposició de l'Aeroport de Madrid, limiten 'de forma dràstica la capacitat per a l'aeroport de Barcelona i els altres aeroports catalans d'operar vols europeus, intercontinentals i transoceànics'.

Les modificacions que proposen el CES i l'ACP es podrien fer, en primer lloc si el govern espanyol pren la decisió de modificar els convenis, bé perquè aquesta és la seva voluntat, bé perquè està políticament obligat per haver-ho així acordat amb un altra força política.

Una altra via seria que el govern espanyol complís un mandat parlamentari en aquest sentit, com el que ja té del Senat espanyol des del 27 de novembre de 2007, quan es va aprovar una moció del Grup Entesa Catalana de Progrés. Aquestes mocions, resolucions o proposicions no de llei, siguin del Congrés o Senat espanyol, siguin del Parlament de Catalunya, ni obliguen ni vinculen jurídicament el govern espanyol a complir-les.

Una tercera possibilitat seria que el govern espanyol quedés jurídicament vinculat a modificar els convenis, per una proposició de llei aprovada a les Corts espanyoles, i presentada per un grup parlamentari o pel Parlament de Catalunya, que l'hagués aprovada prèvia presentació per un grup parlamentari, pel govern de la Generalitat, o per iniciativa legislativa popular. En aquest supòsit, que no s'ha fet servir mai per a convenis internacionals però que és plenament constitucional, la modificació dels convenis tindria rang de llei i obligaria jurídicament el govern espanyol.

Finalment una quarta opció seria factible si el govern espanyol quedés jurídicament obligat a modificar els convenis, o quedessin directament abrogades les clàusules pertinents, com a conseqüència de la intervenció de la Comissió Europea o del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, per vulnerar els principis de lliure competència i no discriminació que fonamenten el mercat únic europeu.

Alfons López Tena ha afirmat que 'la moció d'Entesa Catalana de Progrés aprovada pel Senat instant el govern espanyol a modificar aquests convenis a efectes de revisar-los i incloure altres aeroports del territori de l'Estat espanyol ha estat desoïda pel mateix govern espanyol'. I ha afegit que 'l'única via per modificar aquests convenis és presentar una proposició de llei aprovada a les Corts espanyoles, i presentada per un grup parlamentari o pel Parlament de Catalunya que vinculi jurídicament el govern espanyol'. Finalment també ha incidit en la possibilitat que les instàncies europees puguin intervenir obligant el govern espanyol a modificar aquests convenis internacionals per vulnerar els principis de lliure competència i no discriminació que fonamenten el mercat únic europeu.

Jaume López ha afirmat que 'es tracta d'unes demandes que fàcilment poden ser emmarcades en unes reivindicacions més àmplies que tenen a veure en garantir la llibertat i la competència de mercat, així com exigir que l'Estat que ens representa ho faci per a tots els ciutadans, igualment, sense afavorir a uns més que a d'altres'.

Les propostes del CES i l'ACP sorgeixen arran de la resposta a 23 de maig de 2007 del Ministeri de Fomento a una pregunta plantejada pel Grup Parlamentari de CiU al Senat en què es detallaven els Convenis sobre Transport Aeri entre l'Estat espanyol i altres Estats. Aquests convenis afecten Bolívia, Canadà, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Mèxic, Perú, República Dominicana, Uruguai, EEUU (Miami i San Juan de Puerto Rico), Xile, Costa d'Ivori, Gabon, Guinea Equatorial, Kenya, Mali, Nigèria, Sierra Leone, Corea, Índia, Iran, Iraq, Japó, Kuwait, Malàisia, Pakistan, Síria, Tailàndia, Croàcia i la URSS, tenint en compte que el conveni amb l'U.R.S.S. estén els seus efectes a tots els Estats successors, excepte els que són membres de la Unió Europea, mentre no sigui modificat amb cada Estat successor.

Entre els Estats membres de la Unió Europea no són vàlids els convenis bilaterals restrictius de la lliure competència, havent quedat abrogats els acordats per l'Estat espanyol que imposaven l'aeroport de Madrid, segons indiquen les dues entitats.

Igualment, en poques setmanes entra en vigor el tractat de 'cels oberts' entre la Unió Europea i els EEUU, que permet fer servir tots els aeroports dels respectius territoris, i deixarà sense efecte el monopoli de Madrid amb els aeroports de Miami i San Juan de Puerto Rico. Aquest tractat de la Unió Europea no estableix, a diferència dels acordats per l'Estat espanyol, la prohibició dels aeroports catalans, afegeixen.



COMENTARIS fletxa taronja

item
#1
Blai fletxa Terres de l'Ebre
21 de febrer de 2008, 16.01 h

Seguir a Espanya només comporta que Catalunya s'apropi al tercer món enlloc d'ocupar una primera fila a Europa. Esdevenir estat és qüestió de supervivència per les generacions futures però ja comença a ser urgent donar el pas.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0
Respondre comentari replica Comentari inadequat   abus

5 10 20 tots
1


publicitat



COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat






















EDITORIAL fletxa

Del Directe a La República

Després de més d'onze anys d'incansable feina al directe!cat, en aquell llunyà abril de 2007, amb quasi 100.000 entrades registrades i milions de pàgines vistes, ha arribat l'hora de fer un pas ferm i endavant que converteixi ... Llegir-ne més

#xocdetrens fletxa






giny

giny

BLOGS enquestes

Joan Lladonet Joan Lladonet
Ja hi ha llocs que no volen mallorquins al barri ni llatinoamericans a la casa

logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.