Investigadors alerten de l'augment de plantes invasores a Balears i de la possible extinció d'espècies natives
"Si no s'actua de seguida, les plantes exòtiques substituiran les autòctones"
Un grup d'investigadors, autors del fa poc publicat Atles de les Plantes Invasores a Espanya, han alertat de l'increment de plantes exòtiques a Balears, que suposen el 16 % de la flora, de les quals un 10 % són invasores, el que converteix l'arxipèlag, juntament amb les Canàries, en una de les zones del territori de l'Estat espanyol on més amenaça representen aquestes espècies. Així ho va subratllar un dels autors de la publicació, Mario Sanz Elorza, qui va advertir que la proliferació de les plantes invasores a les illes, de les quals unes 30 són nocives, pot comportar l'extinció d'espècies natives així com la pèrdua de biodiversitat i alteracions en l'hàbitat, en tractar-se d'éssers vius introduïts fora de la seva àrea natural.
Tal com va apuntar l'especialista, si no s'actua de seguida, les plantes exòtiques, que el 1904 -d'acord amb un inventari realitzat en l'època per Rodríguez Femenias- suposaven el 3,8 % de la flora de Menorca, substituiran les autòctones, envairan els cultius i resultaran perjudicials per als animals a causa de la seva toxicitat. ‘Les natives i les invasores competeixen pels mateixos recursos i aquestes últimes acabaran dominant’, ha afirmat Sanz.Després d'advertir que la presència d'aquestes espècies ‘va a més’ a Balears, l'investigador va explicar que milers d'espècies alòctones -no originàries de l'àmbit biogeogràfic d'Espanya-, s'introdueixen regularment sobretot per la regió mediterrània, i moltes d'elles arribaran a ser invasores. Segons va puntualitzar, la seva incidència en l'hàbitat és molt variable i són les zones costaneres les que concentren un major nombre d'aquestes plantes, al contrari que les àrees continentals allunyades del mar.
Així, l'Atles, elaborat també pels investigadors Elías Dana Sánchez i Eduardo Sobrino, assenyala que l'aparició d'aquestes espècies és una amenaça desconeguda per a la major part de la societat i suposa el segon problema mediambiental que afecta la biodiversitat a escala global, per darrere de la destrucció dels hàbitats.
Per aquesta raó, Sanz va destacar la ‘vital importància’ d'impulsar plans de prevenció, a través de l'elaboració de catàlegs d'espècies alòctones que no puguin ser utilitzades en jardineria, i l'eliminació primerenca del focus d'invasió, ja que, segons l'estudi, una vegada s'ha generalitzat la invasió, és gairebé inviable la seva eradicació completa.
Algunes espècies invasores a balears
L'estudi enumera les espècies comportament invasor provat detectades a Balears, entre les quals es troben la 'Carpobrotus acinaciformis' (invasora a Mallorca i diversos punts del Mediterrània), 'Carpobrotus edulis' (Menorca -Colònia] de Sant Jordi, Favàritx- i Mallorca -Cala Murada, Manacor-), i 'Gomphocarpus fruticosus' (zones ripàries de les Balears).







