Satisfacció al PSC per l'anunci de Blanco que suavitzarà la retallada a les infraestructures catalanes
El ministeri espanyol de Foment anuncia que es reprendran les obres clau a les tres circumscripcions on CiU acostuma a guanyar
El PSC no podia fer front a la campanya electoral amb unes mínimes garanties d'èxit si la seva campanya propagandística es basava en vendre el totxo construït en els darrers set anys alhora que el govern espanyol aturava en sec la pràctica totalitat d'obres que està duent a terme a Catalunya. El missatge i la realitat no quadraven. Però, ahir, el ministre de Foment espanyol, José Blanco, va anunciar solemnement que feia marxa enrere de la retallada anunciada al juliol i que es reprendrien les obres clau en les demarcacions de Girona, Lleida i Tarragona, tradicionals feus de CiU. Les obres que Blanco ha anunciat que rescatarà són: l'A-2 al seu pas per Girona, l'autovia A-14 entre Lleida i Sopeira, l'autovia A-27 entre Valls i Montblanc, les obres complementaries del Túnel de Vielha, la carretera N-340 pel que fa a la variant de l'Aldea i Villaran, la B-40 (autovia orbital) de Barcelona, l'entorn urbà de l'aeroport de Reus i el pont sobre el riu Ter a Girona.
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va destacar ahir que l'anunci de Blanco sobre la represa de les obres posava les coses 'al punt de la normalitat' que es va perdre el dia de la 'gran retallada' en infraestructures. A més, Nadal va subratllar dues qüestions: per una banda, que es recuperen 700 milions d'obres a tot l'Estat espanyol, més de 100 a Catalunya, cosa que significa que el pes de la retallada al territori català és del 15% -un 3% menys al percentatge que correspon a la disposició addicional tercera-, i per altra banda, es rescaten obres que Blanco havia dit que rescindiria i que ara es tornaran a licitar.Tot amb tot, Nadal també va destacar que era 'evident' que hi ha un impacte de la retallada i que hi continua havent un 'endarreriment' de les obres.
El coordinador del PSC a les Corts espanyoles, el reusenc Francesc Vallès, també es va felicitar públicament per aquesta confirmació oficial i va recordat que els socialistes 'sempre havíem defensat que l'A-27 es faria'.
Ni port ni aeroport
Des del grup parlamentari de CiU, Pere Macias, va preguntar el ministre per què en aquesta reconsideració no s'inclouen les obres que connecten amb l'aeroport o el port. Macias va reconèixer que la recuperació 'en sembla molt bé', però és insuficient. Per aquest motiu va demanar que no faci com 'altres governs' del mateix signe que van incórrer en 'l'abandonament absolut de les inversions a Catalunya'. A més a més, Macias assegura que ni tot i amb la recuperació el govern espanyol compleix amb el que estableix l'Estatut.
Ni calendari ni xifres
Totes les formacions polítiques han criticat que Blanco no hagi concretat ni calendaris ni xifres. El ministre es va limitar a assegurar que només ho podrà fer quan tot es concreti dins els pressupostos generals de l'Estat. A més a més, les obres només seran 'definitives' quan els pressupostos s'aprovin al Congrés.
Blanco, que va comparèixer d'urgència al Congrés, explicà que els 700 milions d'euros extra dels que disposa el seu departament surten del 'pla d'ajustament presentat al mes de maig, a les reformes estructurals i a la publicació dels test d'estrés que han suposat l'inici de la recuperació del a confiança dels mercats'.
Això ha permès reduir la despesa financera del deute espanyol i és per això que és possible disposar ara d'un marge addicionals als pressupostos generals de l'Estat pel 2011. Aquest marge permet 'alliberar recursos' per 'mitigar parcialment l'ajust d'infraestructures' sense 'alterar el sostre de despesa'.
En conclusió, 'hi ha hagut una petita variació positiva en la nostra restricció pressupostaria i conseqüentment hi haurà també una actualització del mateix sentit en les conseqüències de l'ajustament', afirmà.