Picabaralla pel viatge de Montilla a la Xina amb les eleccions pendents de convocatòria
CiU es pregunta si era el moment de fer-lo i l'acusa d'electoralisme · El PSC creu que la federació està 'gelosa'
El viatge a la Xina del president de la Generalitat, José Montilla, que té per objectiu obrir nous mercats en la indústria de l'automòbil elèctric, ha estat motiu per l'enèsim xoc entre govern i oposició. CiU ha carregat les tintes contra el president acusant-lo d'electoralisme per un viatge que realitza pocs mesos abans de les eleccions; eleccions que teòricament només ell sap quan se celebraran. El portaveu convergent, Oriol Pujol, ha asseverat que aquesta negociació 'fa dos anys que dura' i s'ha preguntat si ara és el moment de fer-lo. Per la seva banda, des de les files socialistes han defensat aferrissadament el viatge, ja que s'han arribat a acords amb la multinacional automobilística Chery.
La diputada i portaveu adjunta del grup socialista, Rocio Martinez-Sampere, opina que la federació nacionalista i, en especial, el seu portaveu, Oriol Pujol estan 'gelosos' perquè aquest viatge es faci durant el govern del tripartit i no pas durant els anys de govern de CiU.Encara que Oriol Pujol s'ha mostrat favorable a l'arribada d'un acord del govern amb la multinacional xinesa, ha assegurat que 'té la sensació que hi ha un excés de tàctica política i una visió estrictament electoral'. Pujol creu que ara no és moment de fer el viatge a tenor de la proximitat dels comicis i tenint present que la negociació amb la multinacional 'fa dos anys que dura'.
Resposta uníson del govern
Les crítiques de CiU han estat respostes per les tres forces del govern, que han alabat els acords a què s'han arribat. D'aquesta manera, el president d'ERC, Joan Puigcercós, ha declarat que de confirmar-se els acords que permetin l'arribada del cotxe elèctric a Catalunya, serà una excel·lent notícia ja que promouria un 'desplaçament lateral' cap al vehicle de nova generació.
Puigcercós ha coincidit amb Joan Herrera, que s'ha mostrat molt optimista davant els acords concretats. L'ecosocialista considera que si l'atracció d'un gegant automobilístic com aquest pot produir inversió, 'és encara més positiu'. Herrera ha alertat però que a banda d'aquestes visites, calen polítiques industrials que 'apostin' per les 'industries punteres' del país.
Per la seva banda la portaveu adjunta del PSC, Rocio Martinez-Sampere, creu que els polítics de CiU estan gelosos perquè aquest viatge es faci durant el govern del tripartit i no pas durant els anys que van governar.
Guerra per la data electoral
Oriol Pujol ha tingut també paraules dures contra Montilla pel seu silenci electoral. El portaveu de Convergència i Unió creu que la posposició fins la setmana que ve de la convocatòria d'eleccions rau a que Montilla 'vol continuar ocupant la cadira'. Per la seva banda, Antoni Castells, conseller d'Economia i Finances, ha opinat a RAC1, que parlar sobre la possible data de les eleccions és 'fer safareig' i ha advocat per deixar al president de la Generalitat que convoqui el dia, 'quan i com ell vulgui'. En aquesta línia, Joan Puigcercós s'ha afirmat en la voluntat d'unes eleccions 'quan abans millor', però ha deixat la porta oberta a la celebració d'un debat al Parlament sobre política general si les eleccions es retarden més del previst.
300.000 vehicles anuals
El desembarcament del gegant de l'automòbil xinès Chery a Catalunya significaria instal·lar una planta on es produïren uns 300.000 vehicles tradicionals cada any. Segons han explicat a l'ACN fonts pròximes a les negociacions, fins i tot, ja s'ha parlat sobre on es podria ubicar la planta, a les comarques de Tarragona o a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. D'altra banda, es calcula que l'arribada de Chery generaria uns 10.000 nous llocs de treball. A més, Catalunya es podria convertir en la plataforma de l'empresa xinesa per a Europa, Orient Mitjà i l'Àfrica ja que la intenció de Chery és instal·lar també una seu a Catalunya.