Les cambres de comerç de Barcelona i València reivindiquen la importància del corredor Mediterrani
Xifren en un 11% el retorn econòmic de la inversió que s'hi fa
L'observatori d'infraestructures del corredor mediterrani conclou que la inversió en aquest eix ferroviari tindria un retorn econòmic d'un 11%. Aquesta és una de les principals conclusions de l'estudi que han presentat aquest dilluns el president de la Cambra de Comerç de València, José Vicente Morata, i el de la Cambra de Barcelona, Miquel Valls, en roda de premsa. En aquest sentit, Valls ha defensat que les prioritats d'inversió s'estableixin 'en funció de les taxes de retorn'. Per als màxims representats de l'empresariat valencià i català l'eix ferroviari ha de ser prioritari per a la Unió Europea, unint des d'Àfrica fins Estònia i connectant tots els ports amb ample de via europeu.
El president de la Cambra de Comerç de València, José V. Morata, considera 'imprescindible' que 'tots els ports' estiguin connectats per ample de via europeu. Morata creu 'el transport de mercaderies més econòmic és el vaixell' i que 'les mercaderies d'Àsia i fins i tot Amèrica entraran pels ports de la nostra conca', ha dit.Preguntats sobre el suport del govern espanyol al corredor mediterrani i la posició davant la Unió Europea per tal que sigui inclòs com eix prioritari, el president de la Cambra de Barcelona, MiquelValls, ha dit que confia 'en la paraula del ministre' (José Blanco) i en 'una posició positiva del comissari europeu', recolzada en la capacitat de retorn de la inversió en aquest projecte, xifrada en un 11%.
Morata, de la seva banda, s'ha mostrat coincident en aquest punt, assegurant: 'si algun eix té retorn aquest és l'eix mediterrani' que ha considerat 'imprescindible no només per a les nostres economies', sinó també per a l'Estat.
Respecte a d'altres eixos ferroviaris de transport de mercaderies a l'Estat, com l'eix central pirenaic, el president dels empresaris valencians ha dit que 's'ha de treballar en xarxa' i 'sense exclusions'. Miquel Valls, de la seva banda, ha defensat que es tingui present el retorn de les inversions a l'hora de prioritzar infraestructures.
En relació al finançament i la possibilitat d'entrada de capital privat en el finançament del corredor, Morata aposta perquè si aquest entra la gestió també hauria de ser privada per garant l'eficàcia. En aquest sentit, Miquel Valls ha afegit que la liberalització del transport europeu pot obrir les portes a l'entrada de capital privat.
El president de la comissió d'infraestructures de la Cambra de Barcelona, Antoni Ubach, ha destacat, de la seva banda, que l'eix ferroviari que unirà des de l'Àfrica fins Estònia suposa el 60% del PIB europeu, fet atractiu per a la inversió.
L'observatori per al seguiment de les infraestructures de corredor mediterrani és un grup de treball creat per la Cambra de Comerç de València i Barcelona amb l'objectiu de valorar l'evolució de les diferents infraestructures necessàries per a l'eix ferroviari, en aspectes com dotació, finançament i gestió.
Entre les principals demandes es troba la doble via de llarg recorregut per a passatgers i mercaderies, la connexió amb amplada internacional amb la xarxa europea, la inclusió com a projecte prioritari en el marc de les xarxes transeuropees de transport, l'impuls del trànsit ferroviari de mercaderies com un element dinamitzador de l'activitat econòmica i la prioritat de fer la reserva de terreny des d'Algecires fins a Portbou per dur a terme el corredor mediterrani.
Les cambres de comerç destaquen que el 55% del volum de transport de mercaderies a l'Estat es realitzen pel Corredor Mediterrani, que el 60% del trànsit marítim a l'Estat es fa a través dels ports del corredor i que aquest ha augment en un 39% en els darrers nou anys en contraposició al 22% de la resta de ports.