Galileo costarà prop de 3.000 milions als contribuents europeus si es treu el projecte del sector privat
La Comissió Europea i la presidència alemanya volen que el sector públic lideri el projecte
El sistema de radionavegació per satèl·lit Galileo costarà entre 2.000 i 3.000 milions d'euros als contribuents europeus, si tira endavant la proposta de la presidència alemanya i de la Comissió que el sector públic agafi les regnes del projecte durant la fase de construcció. Aquestes quantitats s'haurien de sumar als 1.400 milions d'euros que ja s'han gastat durant la fase de desenvolupament, segons ha explicat el portaveu de Transports de la Comissió, Michele Cercone.
La Unió Europea està estudiant la possibilitat que el sector públic agafi les regnes de Galileo davant dels retards -que ja acumulen tres anys- provocats per l'enfrontament entre les empreses concessionàries -entre les quals es troben les espanyoles Hispasat i AENA- i la seva incapacitat per crear una entitat única que desenvolupi el projecte.Aquest dijous va vèncer el termini que els ministres de Transport de la UE havien donat a les empreses concessionàries - a més de les espanyoles, EADS, Alcatel-Lucent, Thales, Finmeccanica, Immarsat i Telesp- perquè superessin les seves diferències, creessin una estructura comuna i designessin un directiu que pogués parlar per tot el grup.
Recordem que el sistema Galileo serà un sistema global de navegació per satèl·lit desenvolupat per la Unió Europea en un intent de fer front al sistema nordamericà GPS, omnipresent actualment. La iniciativa va tirar endavant, entre altres motius, perquè el GPS té un caràcter militar i pot induir errors d'entre 15 a 100 metres en les localitzacions, sense responsabilitat en cas d'accidents causats per aquests errors.
Galileo serà d'ús civil i el ministre de Transport alemany va pronosticar fa uns mesos que crearia 150.000 llocs de treball a la Unió Europea.