Un llibre recull els 25 anys d'història de la cooperativa La Fageda
Un projecte social i d'empresa que ha demostrat la seva viabilitat
La cooperativa La Fageda, creada l'any 1982 per un grup de professionals del món de la psiquiatria, és l'exemple d'un projecte social que pot ser perfectament compatible amb les lleis del mercat i assolir l'èxit comercial. El seu principi bàsic és la idea del treball com a teràpia i element integrador per a col·lectius amb discapacitats i malalties mentals. Un llibre, titulat 'Història d'una bogeria' (La Magrana), recull els 25 anys d'aquest projecte empresarial nascut entre els boscos i volcans de la Garrotxa i esmenta algunes de les històries dels seus treballadors, 'emotives' i 'dures', que parlen sobretot de la 'superació personal', explica la seva autora, Dolors González.
El que va començar essent un projecte social, impulsat per persones que desconeixen les lleis empresarials i del mercat, ha acabat convertint-se amb una cooperativa que dóna feina a més de 200 persones de la comarca, 130 de les quals tenen discapacitats o malalties mentals, amb una secció de jardineria, un viver forestal que produeix prop d'un milió de plançons cada any, una planta de làctics que elabora 30 milions d'unitats anuals i que ha esdevingut el tercer fabricant de iogurts de Catalunya i una granja de 500 vaques que produeix una llet de qualitat certificada.Tota aquesta activitat productiva, que es realitza en una finca de 15 hectàrees al Mas Els Casals, és la que permet sostenir un projecte assistencial que ofereix un servei de teràpia ocupacional, pisos assistits per als treballadors i activitats de lleure. Els principis bàsics d'aquest projecte són clars: 'l'empresa és una mitjà i no una fi que està al servei de les persones'. Segons el seu fundador, el psiquiatre Cristóbal Colón, 'quan una empresa és rentable permet ajudar a les persones a viure més bé', tot i que sovint es confón una entitat social amb la pèrdua de diners.
Arribar fins aquí, però, no ha estat feina fàcil. 'Ens ha costat entendre les lògiques del món empresarial i hem hagut de batallar molt i equivocar-nos, sense oblidar la sort que hem tingut'. El que sempre han tingut clar és que mai han utilitzat el fet diferencial de la gent que hi treballa com a argument de venda. Segons Colón, 'la nostra filosofia és la de fer les coses ben fetes, en aquest cas fer bons iogurts, els millors del món; el consumidor no necessita saber qui els està fent, només se li ha de dir, tasta aquest producte que és bo'. L'únic contacte que tenen amb el consumidor és a través de les visites que ofereixen a les instal·lacions i que atrau l'atenció de 30.000 persones a l'any.
La seva principal preocupació és mantenir el projecte per poder millorar la vida a les persones i cuidar la seva presència al mercat català, actualment amb 1.200 punts de venda. Lamenta, però, que l'administració no estigui destinant prou esforços en empreses privades de caràcter social i ells no en són l'excepció. Una dada: l'estat els està donant la mateixa subvenció per a la creació d'un lloc de treball que ara fa 25 anys, és a dir, al preu de l'any 1983. 'L'administració té una assignatura pendent en aquest àmbit', es queixa Colón, i recorda que en tot l'estat espanyol el 90% de les persones amb malalties mentals no tenen feina. 'Què fem amb aquestes persones que no poden treballar però que amb ajuda sí que podrien?'. I a continuació afegeix, 'no seria més barat invertir en una bona feina de rehabilitació que no tots els diners que es gasten amb medecines?'.
Les peculiaritats d'aquest projecte i les històries personals que el vesteixen han quedat recollides en un llibre escrit per Dolors González, una periodista i editora que només coneixia la història de La Fageda pel que n'havia dit la premsa i que ha quedat sorpresa per tot el que s'hi amaga al darrere. Tot el projecte és una 'història de superació', 'tenacitat' i 'fracassos' que està pensat per oferir un lloc de treball 'digne' i 'integrar' a la societat a un col·lectiu concret de la comarca, assenyala l'autora. Algunes històries personals estan recollides en el llibre, plenes d''emotivitat', 'duresa' però també explicades amb pinzellades d'humor quan es parla de moments crítics. 'És la història d'una autèntica bogeria plena d'utopia que acaba amb l'èxit dels iogurts de La Fageda', conclou l'autora.







