
Una companyia d'Igualada proposa fer circular cotxes elèctrics per la mitjana de l'autopista
Observeu aquí les fotos del projecte per solucionar els embussos de trànsit
La companyia igualadina Nbowm està liderant un projecte de mobilitat pioner per solucionar els embussos de trànsit que es produeixen diàriament a l'entrada de les grans ciutats. El sistema preveu crear una nova infraestructura per la que hi circularien uns vehicles monoplaça, impulsats elèctricament per uns carrils magnètics construïts per sobre de les carreteres convencionals i a les mitjanes de l'autopista. Nbown confia que les primeres proves pilot es puguin fer el 2010 i que, en els següents anys, pugui aplicar-se en alguns països. El projecte ha estat desenvolupat per un equip multidisciplinari format, a banda de catalans, per britànics, suecs i mexicans, entre altres.
Sota el nom de MOM, aquest nou sistema de mobilitat d'Nbowm sorgeix de l'encàrrec d'una multinacional del motor que instava a combinar el transport públic i el privat que ajudés a disminuir o eliminar els embussos de trànsit que, diàriament, es produeixen a les entrades de les grans ciutats com Barcelona.El nou projecte de mobilitat funcionaria de manera paral·lela a les carreteres convencionals, per on continuarien circulant els vehicles amb carburant actuals. La idea d'Nbowm es basa en construir unes vies magnètiques per sobre de les mitjanes de les actuals autovies i autopistes, per les quals només podrien circular-hi uns nous cotxes monoplaça elèctrics ampliables a dues persones que quan entressin al carril l'ocupant no hauria de conduir.
Dins del nou sistema, la circulació seria automàtica i tots els vehicles MOM anirien a la mateixa velocitat i distància respecte els contigus, el que evitaria que es formessin cues com passa a les carreteres convencionals. El vehicle incorporaria GPS i té un disseny interior diàfan, per permetre que l'ocupant pugui aprofitar el viatge per treballar, llegir, connectar-se a Internet, mirar la televisió o relaxar-se sense haver de conduir.
Els cotxes MOM s'incorporarien als carrils magnètics a través d'unes estacions, que disposarien de pàrquing en els quals es podria deixar aparcat els vehicle tradicional i llogar-ne un de MOM per evitar cues. Així mateix, Nbowm també ha apuntat la possibilitat que les famílies puguin adquirir un vehicle MOM que podria circularia amb electricitat i s'hauria de conduir per les autovies i autopistes convencionals i, quan s'arribés a una distància prudencial de les entrades de les ciutats, s'incorporés a les vies magnètiques.
El projecte ha estat desenvolupat per un equip multidisciplinari format per persones de diferents nacionalitats i dirigit per Dean Markey, que és el dissenyador i el responsable del projecte, i Pep Valls, que és el responsable del desenvolupament del concepte i la coordinació general. Markey considera que el sistema MOM representa un 'salt qualitatiu en el transport del futur, ja que canvia la concepció que el món té avui dia de la propietat de l'automòbil'.
Per Pep Valls, el projecte es basa en construir vies magnètiques per sobre de les mitjanes actuals de les autovies, 'aprofitant un espai que no s'utilitza i sense destruir-ne cap altre'. Valls constata que el sistema MOM reuneix els avantatges del transport públic i del privat i n'elimina els inconvenients, ja que 'no es depèn dels horaris del transport públic, es guanya temps, no pateixes els retards i es viatja autònomament però sense contaminar'.
Primers contactes als Emirats Àrabs
La il·lusió de Valls és poder desenvolupar el projecte 'al país, perquè som una empresa catalana i creiem que aquí hi ha la tecnologia i els professionals per tirar-ho endavant' però afegeix que ja s'han establert alguns contactes per fer alguna prova pilot als Emirats Àrabs, on sembla que hi ha 'més sensibilitat per aquests temes'. Valls confia que la prova pilot es pugui fer 'el 2010 o fins i tot abans' i que, en els següents anys, pogués aplicar-se en alguns països.
Paral·lelament al treball multidisciplinari, Nbowm va fer un estudi amb nens d'entre deu i dotze anys per conèixer la seva visió sobre el 'cotxe del futur'. La primera conclusió va permetre sintetitzar un concepte clau per al desenvolupament del projecte: la seva preocupació per l'ecologia i el valor de l'aprofitament de l'espai en els vehicles. Paradoxalment, quasi cap d'ells feia referència ni al disseny ni a la potència dels vehicles.


