L'Agència Catalana de Notícies ja té Llibre d'estil
Fixa un referent d'estil periodístic d'avantguarda i el vincula amb les noves tecnologies
Coincidint amb el seu desè aniversari, aquest dimarts l'Agència Catalana de Notícies (ACN) ha presentat el Llibre d'estil, editat per la subdirectora de l'ACN, Anna Nogué, i la professora i investigadora de l'Institut de la Comunicació de la UAB, Carme Ferré. En la primera part, el llibre recull la filosofia, els valors i el model de l'Agència i, en la segona, presenta una part centrada en l'estil periodístic, els gèneres i els formats. En l'acte de presentació, el director de l'ACN, Saül Gordillo, ha afirmat que el 'Llibre d'estil' és 'un crit, un clam i una reivindicació' del periodisme multimèdia i que 'ha de donar coherència, fixar uns valors i uns criteris compartits per tots els professionals'. El manual neix amb la voluntat de fixar la manera de treballar de l'Agència, i permetrà als mitjans de comunicació que no tinguin Llibre d'Estil de fixar-lo com a propi.
En l'acte de presentació del llibre, el degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Josep Maria Martí, ha assegurat que el text de l'Agència té una 'voluntat de socialitzar' el coneixement adquirit en la pràctica, 'no tan sols' per als seus professionals sinó també per als mitjans abonats a l'Agència i per a la resta de la professió. Al seu torn, Imma Tubella, rectora de la Universitat Oberta de Catalunya, entitat editora del llibre, ha expressat el seu desig que el llibre d'estil de l'Agència es converteixi en un 'punt de referència' tant per als altres mitjans com per a tots els ciutadans que d'una manera o altra fan comunicació a través de la xarxa.Per la seva banda, el director de l'ACN, Saül Gordillo, ha agraït la feina feta per les autores, ja que ha reconegut que l''evolució constant' i el 'ritme de vertigen' que ha viscut l'Agència durant aquests últims anys 'ha dificultat' l'elaboració del text que finalment suposa la 'culminació' de la feina feta. Gordillo ha remarcat que el Llibre d'estil és 'un crit, un clam i una reivindicació' del periodisme multimèdia, i ha assegurat que la seva elaboració ha servit per fer l''exercici indispensable de saber d'on veníem i on volíem anar' i per tenir 'clars' els eixos del creixement i de la filosofia compartida entre tota la plantilla de professionals.
El director de l'ACN ha assegurat que el Llibre d'estil és un 'segell de qualitat sobre l'estil periodístic, el rigor i la transparència', i que 'ha de donar coherència, fixar uns valors i uns criteris compartits per tots els professionals'. Gordillo ha afegit que és un 'compromís amb el servei públic i amb la professió' a més d'un 'argument per seguir fent periodisme'.
La subdirectora de l'ACN i coautora del llibre, Anna Nogué Regàs, ha remarcat que el llibre respon a una necessitat 'àmpliament manifestada' pels professionals del mitjà. Així, s'han fixat qüestions conegudes oralment i s'han debatut altres elements fins ara no tancats. 'Hem volgut fixar criteris fins al punt de replantejar algunes inèrcies', ha assegurat Nogué. Així mateix, Carme Ferré Pavia, professora i coautora del llibre, ha subratllat la necessària relació de les empreses periodístiques amb el món acadèmic.
Entre els assistents, Josep Lluís Micó, coordinador de Periodisme de la Facultat de Comunicació Blanquerna, ha remarcat la importància que un mitjà de referència dins el periodisme multimèdia com l'ACN 'es doti d'una eina per fixar criteris i servir d'exemple de cara al futur'. Juan Cal, director executiu del Grup Segre, ha afegit que la premsa comarcal té 'l'oportunitat d'incorporar nous elements' al seus llibres d'estil i que els mitjans que no en tinguin 'l'adoptin com a propi'.