
Els pressupostos de l'Estat espanyol prometen una inversió de 3.134 milions en infraestructures a Catalunya
Representen un 18,6% del total però 1.313 menys que el 2010 · Se'n destinaran 454 a les Illes Balears i 1.539 al País Valencià
Els Pressupostos Generals de l'Estat espanyol (PGE) per al 2011 destinen a Catalunya 3.134 milions en inversions en infraestructures, un 18,6% del total de l'Estat en equivalència al pes del PIB català i 1.313 menys que el 2010, en què el pressupost per a les inversions a Catalunya va ser de 4.447 milions. D'aquests 3.134 milions, 2.185 corresponen al Ministeri de Foment i, d'aquests, 1.500 a ferrocarrils. La diferència és aproximadament del 30% per la rebaixa general de les inversions de l'Estat a tots els territoris. 320 milions no tenen assignació i s'hauran de concretar a la Comissió Bilateral. Segons el PSC, es compleix 'estrictament' amb la disposició addicional tercera de l'Estatut. A les Illes Balears la inversió promesa és de 454 MEUR, un 16'5% menys que aquest any. Al País Valencià la inversió prevista és de 1.539, un 9,2% del total, xifra que representa una reducció del 27,9%.
En concret, els pressupostos contemplen dotacions a Catalunya per valor de 2.742 milions d'euros, incloses transferències de capital per 268 milions. S'hi afegeixen 320 milions d'euros no assignats pendents de concretar a través de convenis entre l'Estat i la Generalitat a la Comissió Bilateral, i s'hi sumen 72 milions d'euros per al rescat de peatges.967 per al TAV fins la frontera francesa
En el capítol de transports, Foment destina 1.501 milions a inversions en ferrocarrils, dels què 967,7 milions aniran a la línia d'alta velocitat fins la frontera francesa. Es tracta de la major partida pressupostària del Ministeri de Foment. També hi ha 16,5 milions per a la remodelació de l'estació a La Sagrera, 31,9 milions per al corredor del Mediterrani, i 20,8 milions per a la línia de mitjana distància Papiol-Mollet.
El capítol de ports s'emporta 197 milions dels què 136,3 van a actuacions al Port de Barcelona i 56,6 al Port de Tarragona.
49,8 milions per a l'A-27 i 20,7 per a la connexió Reus-Taragona
Les inversions en carreteres ascendeixen a 335 milions d'euros dels què 49,8 milions van a l'autovia A-27. D'aquests 49,8 milions, 26,6 són per al tram Tarragona-El Morell. Els pressupostos també preveuen inversions per valor de 19,4 milions per a l'A-2, on destaquen sis milions per al tram Sils-Caldes de Malavela. La connexió entre l'Aeroport de Reus i Tarragona rep una inversió de 20,7 milions d'euros, i Foment també destina 96,7 milions a actuacions de conservació i rehabilitació de la xarxa viària.
El capítol d'aeroports ascendeix a 151,6 a aeroports, dels què 128 van a l'Aeroport de Barcelona, 11,2 al de Reus i 8,7 al de Girona.
78,8 milions al Segarra-Garrigues
Les inversions en infraestructures hidrològiques i mediambientals ascendeixen a 244 milions de les què 78,8 milions van al Canal Segarra-Garrigues, 19,5 a l'abastiment a la Llosa del Cavall, i 26,3 al programa de qualitat de les aigües del Delta de l'Ebre.
Més enllà de les inversions en infraestructures, els pressupostos preveuen destinar 2.500 milions a polítiques socials a Catalunya. La partida per a les pensions mínimes ascendeix a 2.350 milions, un 2,6% més que al 2010, que es preveu que arribin a 293.000 persones.
En beques la partida és de 144 milions d'euros, un 8% més que al 2010 i un 90% més que al 2004 que arribaran a 189.000 persones. La dotació per a places d'educació infantil de 0 a 3 anys és de 17,4 milions.
Inversions en transports al País Valencià
Les infraestructures del transport s'enduen bona part del pressupost: 1.014 milions. La inversió més gran continuarà sent la ferroviària, amb 553 milions d'euros sobre tot destinats a l'arribada del TAV a Alacant, prevista per 2012, i a Castelló l'any 2014, segons Foment.
L'Estat invertirà 176 MEUR en carreteres valencianes, 167 milions en ports i 118 en aeroports. Peralta ha remarcat, quan a les inversions en carreteres, que gran part (70 milions) van destinades a la conservació de la xarxa actual, explicant que era una de les prioritats del govern espanyol. La resta s'inverteixen en l'A7 València-Alacant i la N-332.
En relació a les infraestructures hidràuliques, l'altre gran punt d'atenció pressupostària, l'Estat invertirà 435 milions (un 7,5% més), sobre tot destinat a les dessaladores de Torrevieja (Baix Segura), Dénia (Marina Alta), Cabanes-Orpesa (Plana Alta) i Mutxamel (Alacantí).
Ports i aeroports, principals destinataris de les inversions estatals a les Illes
Les principals línies d'inversió pel 2011 són en infraestructures de transport amb una partida de 137'5 MEUR, dels quals 73'7 MEUR es destinaran a aeroports i la resta, 63'8 MEUR, a ports. Algunes de les obres que es podran fer amb aquesta partida seran la remodelació de la terminal de l'aeroport de Palma, així com també es destinaran 21 MEUR a l'aeroport eivissenc i poc més de 10 MEUR al de Menorca. Els Ports de les Balears, i en concret el d'Eivissa, el de Palma, el de Maó i el del Port d'Alcúdia també podran dur a terme algunes remodelacions amb les inversions.